Caramella trekking trails och naturpooler

images

Caramella vattenfall och pool

Caramella är en barranc (ravin) som ligger nedanför Mont Caro (1,447 m.ö.h.). Hela bergskedjan heter Els Ports de Tortosa-Beseit och utgör gränsen mellan Katalonien, Valencia och Aragon. På den katalanska sidan har man gjort ett stort område till nationalpark, Els Ports, och på den valencianska sidan likaså. Jag tror Casa Ourika ligger i nationalparken men är lite osäker på hur gränserna går.

På vintrarna blir de högsta topparna snöklädda. Smältvatten och regnvatten har skapat en serie av naturliga pooler och vattenfall. För att komma till källorna är det lite av ett äventyr, man parkerar bilen och så går man på stigar upp i bergen.  Ungdomarna, som ockuperar huset, har varit i källorna och badat. Enligt uppgift är ”Caramellas vatten kallt, mycket kallt”. Det är möjligt jag också sticker ner en tå en dag, men det är tveksamt. Det är klart en mycket varm dag kan kallvattnet kanske trotsas, det är ändå 3 mil till havet och några km till källorna. Det här med att bada i kallt vatten är inget jag gillar, men en varm dag som sagt. Inget är omöjligt. Om än inte troligt.

tortosagetFörutom att bada kan man trekka i bergen. Det finns ett myller av trekking trails och alla bjuder på hisnande vackra utsikter. Det finns kortare och längre vandringsleder och det finns små gästhus efter vägen man får använda för att övernatta.

Den spanska vilda stenbocken lever i bergsmassivet, och bergen håller också  ett stort bestånd av gåsgam. En imponerande fågel med ett vingspann på 230 – 265 cm. I närområdet finns en kaninfarm som, efter slakt,  lägger ut kaninhuvuden till gamarna. Jag har sett utfodringen på håll, en dag var det 45 – 50 stora (och jag menar verkligen STORA) fåglar som cirkulerade ett område innan dom sakta närmade sig marken och maten. En mäktig syn. Stenbockarna är också imponerande där dom klättrar kring som om dom aldrig hört talas om ”höjdrädsla”.
spanish ibexgriffon

iberiannature.com om Els Ports
catalunya.com om Els Ports. Catalunya skriver att det finns Iberian lynx i bergen, men det synar jag. Har jag fel är ingen gladare än jag. Att ha ett iberiskt lodjur majestätiskt smygandes runt krokarna låter som inget annat än en dröm. Vilket jag också tror att det är, en dröm alltså.

//Ulrika

Jag har placerat min blogg i Norrtäljebloggkartan.se! Länkat till intressant.
Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Detta inlägg publicerades i Att göra. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Caramella trekking trails och naturpooler

  1. Pingback: Caramella naturpooler | Casa Ourika

  2. Thomas skriver:

    Vill läsa mer…..låter otroligt spänannde//Thomas

    Gilla

Lämna en kommentar