Säg är det konstigt att man längtar bort nån gång?

sommar sverige

Försommarsverige sent på kvällen

Åsså va´ ja´ i Sverige igen. Det är fint här, grönt och rosorna knoppar tillsammans med pionerna i trädgården. Naturen är nyutsprungen och laddad med liv. Liv finns det i Tortosa också, men mer kargt och de områden som inte vattnas har redan börjat plågas av solen. Våra ljusa subarktiska sommarkvällar här i norden är också annorlunda mot det kompakta mörker som, i Spanien, lägger sig vid halv 10 – 10 på kvällen. Det subarktiska klimatet visar sig från sin mest charmerande sida. Ändå… jag längtar intensivt tillbaka till Medelhavet och Casa Ourika.

2014-05-14 20.46.04 förm

Vägen till Casa Ourika i skymning vid tidig kväll.

Mitten av Juli återvänder jag. Alla tomater och grönsaker vi planterade har nogsamt tagits omhand av de som fortfarande finns där, så jag hoppas kunna plocka pestidicfria, solvarma grönsaker och örter när jag kommer ”hem” nästa gång.

Jag längtar som besatt efter att få fortsätta ”slåss”  med olivlunden och se om jag kan få ordning på den ”härvan”. Vindruvorna hade satt klasar när jag åkte men jag tror inte frukten är klar förrän tidigast i slutet av augusti. Nektarinerna har, enligt uppgift, ”vuxit jättemycket och är stora nu” och det är troligt jag missar dom, för i år i alla fall. So be it. Något ska man spara till åren som kommer. Och vem vet? En vacker dag kanske jag kan bo vid Medelhavet permanent, äta färsk frukt nästan hela året och kombinera det med att nostalgiskt få återvända ”hem” när vår svenska natur visar sig i sin mest praktfulla skrud, dvs försommaren.

Salvia och Pion

När det är dags för avfärd kommer väskan vara packad med växter från trädgården här. Lavendel ska med, Mårbackapelargon flyttade redan förra gången. Pionbulber ska grävas upp tillsammans med salvia jag dragit upp från frön för många, många år sedan. Jag är skeptisk till att jag får mina ”svenska” (som om pioner och salvia skulle vara svenskt!) plantor att överleva, men jag ska i alla fall försöka.

Behöver ägna en stund till att försöka lösa problemet med bevattning. Att springa omkring med hinkar och vattenkannor är ok, om du har ett trädgårdsland och/eller två rabatter, samt är där hela tiden. Mina storslagna planer om en prunkande trädgård kommer behöva mer vatten än jag har lust att springa omkring med. Som tur är finns Youtube. Youtube är en underbar källa till kunskap och ett megastort hjärta till alla som uppfinningsrikt konstruerat lösningar av olika slag och som villigt delar med sig av sina erfarenheter.

marythank

*kärlek*


//Ulrika

Jag har registrerat min blogg på bloggkartan. Länkat till intressant.
Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar