En halv miljon och en ”wannabee”

Gamla nyheter är inga nyheter, jag vet, jag vet. Ändå, enligt tidningen Metro bodde 546,000 svenskar utanför Sverige år 2011.  ”I London bor cirka 40 000 svenskar. Det gör staden till Sveriges största utländska stad. Större än tätorter som Kalmar, Falun och Skellefteå.”

Utlandssvenskar
Omkring var 20:e svensk bor utomlands enligt SOM institutet vid Göteborgs universitet. 90 000 i Spanien. Och så en wannabee i Tortosa.

Utvandring lite mer historiskt. Wikipedia om Riksföreningen Sverigekontakt: ”Utvandringens omfattning väckte en uttalad reaktion och ett aktivt motstånd i Sverige. Debatten kan sammanfattas under två teman, dels fosterländsk upprördhet över Amerikaemigrationen, dels krav på reformer för att motverka utvandringen.[2] I Sverige fanns redan Nationalföreningen mot emigrationen under ledning av Adrian Molin.”

300px-Nationalföreningen_mot_emigrationen

Och numer ytterligare en aspirant i Tortosa. Eller ”en plus entourage” kanske man ska säga.

//Ulrika

Jag har placerat min blogg i Norrtäljebloggkartan.se! Länkat till intressant.
Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Detta inlägg publicerades i Casa Ourika, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar