Postboxar och musslor

correos

I Spanien hålls man fortfarande med postkontor.

Mycket är det att stå i här. Eller, well, ja… Det KÄNNS mycket. Postbox behövs. Så postbox har jag fixat idag. Också ett kapitel för sig när man inte kan språket och det inte funkar med varken svenska eller engelska. Vi var 2 kassörskor, en parant dam i 70-års åldern och så jag som hjälptes åt att reda ut vad jag ville och hur det skulle göras. Den Paranta Damen försökte lägga till franska, men då min franska är ännu värre än min spanska, dvs inte bara nästan död, så gick det bort. Vi tog oss sakta mot tidpunkten till underskrift och då behövde jag ha ett telefonnummer, ett spanskt sådant, vilket jag inte hade, så då blev det ut på stan och fixa simkort. Men nu har jag i alla fall Postbox nr 10 i Roquetas. Adressen till själva postkontoret har jag inte, men HERREGUD! Stressa mig inte! Mañana, Mañana!

I Tortosa finns två ”locutoris”, dvs internetcafé. Locutori är bra när det ska skrivas ut papper.  Ett är bra och ett är inte bra. Åkte som vanligt till det bra. Där närmar jag mig ”hej och du” med ägaren, en ung man från Indien (tror jag i alla fall), som inte har något emot att prata vilket språk som helst bara det genererar intäkter. Och så är han trevlig och tjänstvillig. Han sitter där varje dag från morgon till kväll. Så han förtjänar minsann att tjäna pengar. Han fick sälja ett simkort åt mig och jag kunde slutföra hyreskontraktet för postboxen.  Så nu har jag både postbox och telefonnummer här.

musslor

Musslor och vin till lunch. Inte illa.

Såna där administrativa saker blir man hungrig av. Och lite trött. Så det blev musslor med ett glas vin till lunch. Musslor kräver lite pyssel innan man kan tillaga dom men själva tillagningen går på bara minuter. Miriam äter inte musslor upptäckte jag. Igår natt tror jag att en katt satte livet till här ute. Något djur som låter som en katt var det i alla fall.

 

 

Vildkatt-1

Europeisk vildkatt. (Felis silvestris silvestris).

Här ska finnas europeisk vildkatt (wikipedia). ”Denna katt är vanligtvis tyngre och tjockare än tamkatten. Vuxna djur är omkring 120 cm långa och cirka 8 kg tunga. Den jämförelsevis korta och tjocka svansen har vid änden, som inte är spetsig, tre typiska mörka ringar. Ögonen ligger långt ifrån varandra. På tassarna finns små svarta fläckar. Pälsen på extremiteternas insida är rödaktig. Annars är pälsen inte särskilt kontrastrik.” En katt som väger dubbelt upp mot Miriam. Hon får nog passa sig tänker jag. Räv och vildkatt. Bra att hon håller sig runt mig.

Thumbs up!

//Ulrika

…och har du inte sett den här ”talking dog” så får du se den nu. Den är helt hysteriskt rolig.

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar