Off the grid

Så är jag då självförsörjande i el. Casa Ourika ligger utanför elnätet. Solceller laddar batterier och räcker inte solens energi så finns det en elgenerator som man kan sparka igång. När den har lust att bli i gångsparkad vill säga. Vilket inte är varje gång minsann.

Jag tycker om tanken att vara självförsörjande, ”el-oberoende”. ”Off grid” låter ballt. Självständig, en ”frifräsare” minsann. However… Det här med watt, ampere, volt… Ehrm. Erkänner utan krusiduller att jag sov mig igenom den fysiklektionen.  Också. Alla begrepp inom området är rappakalja för mig. El är något magiskt som bara finnas där i bakgrunden och får saker att fungera. Nu har jag tydligen en elmätare som talar om hur många volt (Que? What? Come again please?) solcellerna producerar och hur mycket magi batteriet laddas med. Jag fattar precis, exakt ingenting. Här är en bra och tydlig sammanfattning av hur jag ser på el:
200w

Jag behöver naturligtvis lära mig baskunskaperna i el-lära. Det är bara så svårt att förstå hur, var, vad man börjar med. Man kan tydligen räkna ut hur mycket watt, volt, spänning man behöver/gör av med. Hur? I don´t know…

AH, it´s an adventure!
happy

//Ulrika

…och Spanien är svenskarnas favoritresmål.

Jag har registrerat min blogg på bloggkartan.
intressant.
Casa Ourika på Facebook. Casa Ourika på Twitter.
Läs även andra bloggares åsikter om , ,
//

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Off the grid

  1. Hej Ulrika!

    Ja, att leva med solenergi har sina sidor. Vi har gjort det i nio år nu, så en hel del kunskap har vi samlat på oss. Teoretiskt är det mycket lätt att beräkna hur mycket el man behöver MEN det stämmer nästan aldrig i praktiken.

    Nu utgår jag ifrån att ditt elsystem med batterier kom med huset och att du därför kanske inte vet hur det har varit skött (batterierna). Men den dag du ska förnya det vill jag verkligen rekommendera en sådan här makapär http://www.victronenergy.biz/battery-monitors/bmv-600s%20and%20bmv-602s/. Med den kan du enkelt avläsa hur många procent du tagit ut ur batterierna. Den ger god nattsömn om man är rädd om sina batterier.

    Jag kan berätta att de batterier vi har är beräknade att vara i 8 år, under förutsättning att man inte tar ut mer än 20 procent. Tar man ut mindre varar de längre och tvärt om naturligtvis. Våra batterier är på 1000 Ah.

    Jag håller med Lennart ovan om du har en bensindriven generator måste den skötas noggrant. Vet inte om det är värmen som gör bensinen ”gammal” och kloggar igen förgasaren. Vi hade aldrig bensinen i mer än 30 dagar. Hade det gått 30 dagar böt vi och hällde den gamla bensinen i bilen.

    Om du är nyfiken på vårt elsystem och hur vi har tänkt är du alltid välkommen att skriva ett mejl.

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Tack för tipset om bensinen. Problemet är nog inte när jag är där, då måste Genny (generatorn) gå med jämna mellanrum så bensinen hinner aldrig bli så gammal. Problemet kommer nog uppstå när jag varit i Sverige och kommer ”hem” mitt i natten och Genny plötsligt vägrar ”äta maten”. Ni ser, ni bjuder på ytterligare en genväg. Tackar och bockar.

      //Ulrika

      Gilla

  2. mariaulrika skriver:

    Lever väl! Fast just nu lever jag i Norrtälje. Fint väder men det känns ändå sådär att sitta här och längta efter att vara där.

    Jag kommer säkert lära mig det här med el och sånt trams. 😛 Allt är en learningcurve och det är ju inte rocket science har jag förstått. Om än det är lika obegripligt för mig 😀

    Lika samma med vällevandet. Hälsa hustrun. Nu ska jag googla lite om ampere och såna konstigheter.

    Gilla

  3. Lennart Eriksson skriver:

    Jo då Ulrika man kan räkna ut det mesta…..allt från när jorden går under, polarisarna smälter, till lättare saker som när nästa julafton infaller…….

    Om jag vore som du skulle jag nog fokusera på elen kanske……I ditt fall som laddar batterier via solceller är statusen på batterierna som är det kritiska. om du inte sköter dom kan du inte lagra strömmen du får via solcellerna! Så bra batterier led lampor och ladda mobiler och datorer i bilen när du använder den där har du ström i överskott.

    Den där generatorn du har är den bensindriven??? i så fall bjud ner någon som kan serva den och schema lägg provstarter minst en gång i månaden annars kan jag lova att den INTE startar när du verkligen behöver den!

    12 volt är knepigt! mycket effektförluster! Använd tjocka kablar (hög ledningsarea) se till att batterierna finns i närheten av solcellerna (långa ledningar=mycket effektförluster)

    Du- ni lär er snart hur mycket ström ni kan ta ut ur systemet- när mätaren står på rött är det bara att knäppa av- men det klart då får vi ju inte ta del av dina framgångar här och det är ju synd!

    Lev väl
    Lelle

    Gilla

Kommentera

