Buenos dias

tangoJag och min spanska dansar tango. Båda för, ingen följer. ”- Först så går det framåt å en, två, tre, fyr, sen så går det bakåt, å fem, sex, sju, ått…” Många försök har gjorts fast jag lyckas alltid ställa något i vägen. Dels är det katalanska/kastellanska, det förvirrar. Dels är det allt övrigt.

Men jag försöker.

Herr Español, min Irländska väns make, är en man som vägrar ge upp att jag ska prata spanska. Pepe, som pratar både katalanska och spanska, pratar i första hand spanska och i andra hand kroppsspråk med mig. Förutom Herr Español och Pepe har jag få tillfällen att praktisera den spanska jag ändå inte kan.

Går via engelskan gör jag och enklare kommunikation med spanjorer kan fungera fast oftast på beskostnad av min prestige. Jag tänker att den där prestigen, den har tagit så mycket stryk under årens lopp så den tar mina spanska tillkortakommanden på hakan utan att ens blinka. Grammatiskt och strukturellt är jag antagligen obegriplig, men ”airplanes” och ”aeroplanes”, ”train” och ”tren”, ”oest” och ”west” – det hör ju alla. Så jag har utvecklat en strategi där jag säger enstaka engelska substantiv, adjektiv och ett och annat verb, i stakato och med, vad jag hoppas och tror, är spansk språkmelodi. Pronomen och prepositioner och sånt trams hålls jag överhuvudtaget inte med. Rough & Tough.

På nscratchågot sätt har Herr Español och Pepe lärt sig avkoda min variant av kastellanska och ibland har vi till och med någorlunda långa, någorlunda sammanhängande konversationer. Det händer att jag och Pepe sitter ner runt hans träd-bord, han har ett bord han byggt runt ett gammalt, gammalt olivträd, och pratar om vardagliga saker. Vildsvin och ”Rata” och sånt. Med Herr Español hjälper det att min Irländska Vän dubblerar som både samtalsdeltagare och lexikon. Lite språkbrygga sådär.

Förra sommaren hittade jag en kurs av sort ”Spanska för invandrare” hos Röda korset ”Creu Roja”. Eftersom jag i slutet av fyrtioårsåldern diagnostiserades med funktionshindret ADHD, inte en dag för tidigt!, så tillhör jag kategorin människor med noggrant utredd samt dokumenterat låg impuskontroll och, även i sammanhanget, mini-minimal förmåga till fokus. Mitt fokus är som en av Evert Taubes tyllgardiner, det fladdrar till.

Röda korsets spanskakurs började bra, vi var ca 10-15 stycken i klassrummet och läraren var en gammal man som förmodligen varit lärare till yrket. Lugn och stillsam. Metodisk. Strukturerad. Passade mig. Få störningsmoment.Vi fick presentera oss så gott vi kunde. Flest kvinnor, till övervägande del marockaner, några från pakistan, en engelska och så jag, ”Me llamo Ulrika, soy Sueca”. Så långt så väl.

Gång nr två var vi dels några fler i det lilla klassrummet, okej-okej.. Dels hade ett par kvinnor med sina små barn, no-No-NO.. 1-2 åringar lugna och tysta med sin napp i ett klassrum där deras mammor ska undervisas i spanska i dryga timmen? Yeah. Right. Gång nr 3 var det ca 25 personer och kanske 5 barn. För en person med minimalt fokus blir sånt strax oöverstigliga problem. Jag försökte, som jag försökte!, vara förstående och tillåtande. Frustration. Sen irritation. Och så är den processen i full galopp. Mina försök att le vänligt blev, av irritation och uppdämd frustration, mer grimas än gulligt leende, och gjorde alla lite rädda för mig, tror jag. Upplevde att de undvek möta min blick. Jag kände mig som en av Cesar Millans cray-cray hundar, ”No touch. No talk. No eye contact.” Som en pitbull i behov av vardagsrehab. Sannolikt korrekt beskrivning.

grim

Efter ytterligare några gånger säger min Irländska Väns Make, Herr Español: ”- ..förunderligt att du pratar SÄMRE spanska nu, hur nu det är möjligt, än du gjorde innan?!” Då gav jag upp och blev en ”language school dropout”. Nåja, skam den som ger sig så frågan var, ”…och nu då?”

Yngsta Dottern föreslog Babbel.com. Ett språkinlärningsverktyg som gjort för min stressade hjärna. Man skriver, lyssnar, klickar, repeterar om man vill, går vidare om man känner för det. Jag styr min egen skuta. Passar utmärkt. Me gusta! Jag rasslar igenom 374 stycken 7 minuters lektioner baam, baam, baam, bara. Och sen tittar jag på insekter eller målnen eller vad som nu upptar mitt fokus i lugn och ro tills lusten att springa språkmaraton kommer tillbaka. Så håller det på.

Men det går, tror jag, framåt. Det känns så. Och… ”If it looks like a duck, it quacks like a duck, it walks like a duck? It is a duck!” Så jag hoppas på framsteg.

13214449_811611948971357_806550684_o

Yngsta Dottern typ i förrgår ❤ I förrgår rent bokstavligt så väl som bildligt. Hon såg precis ut sådär som liten. ”If it looks like my baby, it talks like my baby, it walks like my baby, it IS my Baby!”

Ändå… Har jag tagit mig så här långt så ska jag tamejfan ta mig hela vägen. Skam den som ger sig. Hade jag gett mig för mindre hade jag aldrig varit här nu. Med eller utan spanska. Trägen vinner. Jag har tagit mig hit. Jag tar mig så långt det behövs. Trägen vinner.

moi

T.R.Ä.G.E.N V.I.N.N.E.R

Löööve,
//Ulrika

…och jag kör vidare med min Prince jag.

…och jag skulle då vilja lägga till La Cinta här i Tortosa. Det är festivalyra av kvalisort.

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Buenos dias

  1. Lena i Wales skriver:

    Har du testat Michel Thomas språkkurser? De är fantastiskt pedagogiskt bra. Du kan goola det.
    Ha en trevlig helg!

    Gilla

  2. Jag provade Babbel men njae… Nu sitter jag med DuoLingo och det är jättekul! Det är väl lite samma stil men man har även hela diskussionsforumet. GRATIS!!! Däremot så måste man lära sig via engelskan men det är kul det med för man lär sig även en del om den.

    Det ena utesluter inte det andra. Dessutom tror jag att kastiljanskan är på gång i Duo om det inte redan är klart. Jo, det är färdigt ser jag nu men det är mellan spanska och kastiljanska.

    Jag pratade med min granne igår och jag sa att jag måste gå en spanskakurs men nänänä, det är det här du behöver! tyckte han och pekade mellan oss, dvs att jag behöver prata med spanjorer. Och det var egentligen det jag menade, jag behöver en konversationskurs i spanska. Orden sitter där någonstans men de fladdrar bara runt. Som gardinen. Behöver sådandär tyngder på den.

    Liked by 1 person

  3. Ap skriver:

    Kul läsning😂, ha d gott☀️👍🏼
    / Ap

    Liked by 1 person

Kommentera

