Pros & Cons så långt.

Spanien då? Jo men tackar som frågar. Underbart. Och krångligt. Fast underbart. Hur kan man inte älska det här?

13161136_811611955638023_1161555340_o

Jag och Yngsta Dottern. En av mina tre livslånga förälskelser. Kärlek.

Det är få saker, förutom barnen, jag saknar. Kalles kaviar kan jag leva gott utan.Kryddpeppar däremot… hittar jag inte. Ska tydligen heta ”pimiento de Jamaica” på spanska enligt google translate men inte hittar då jag någon ”pimiento de Jamaica” i Tortosa inte. Ingen jag frågat, av olika ursprung, verkar heller veta vad jag menar. (Note to self, ta med kryddpeppar.)

13199218_10208205549192360_1235749615_o

Skinka, banan, currypizza. Varför skulle ensidigt nödvändigvis vara dåligt? Måste ätas med pizzasallad och Coca Cola.

Godis är en sorglig historia om man som jag tycker om svampar, colaflaskor á la Malaco, Ahlgrens bilar, nappar… Det godis jag hittar i Spanien är i bästa fall so-so. Sen är det pizza. Pizza finns, absolut, men absolut inte i närheten av vad jag är van vid. När jag kommer hem äter jag pizza två gånger om dagen i tre dagar. Nästa gång jag checkar in en resväska från Sve till Esp, tänker jag köpa 10 pizzor, frysa in och ta med mig. Så det så. Kebab finns också, ja, men inte som den kebab jag tycker om, nej. Bara för att det heter ”Godis”, ”Pizza” och ”Kebab” betyder det inte att det är ”Godis”, ”Pizza” och ”Kebab”.

Såpa är en annan sak jag saknar. Så det blir samma där. Nästa resväska jag checkar in kommer att innehålla pizza och såpa. Och godis. Och bredbar leverpastej med bostongurka.

McDonalds i Tortosa är ett mysterium. I ett land där en dagens, en ”Menu del dia”, kostar mellan 8 och 11 euro, 3 eller 4 rätter, en efterrätt och en flaska vin, så blir en ”Big Mac Menu” på nästan 7 euro enkelt att undvika. Fast ibland har man inte tid att sätta sig ner vid ett bord och äta en hel måltid. Man kan vara förskräckligt hungrig och behöva nödfoder. Dvs snabbmat. På McD i Tortosa har man reducerat ”Snabbmat” med ”snabb”. Kvar blir bara ”mat” och jag menar… det är tveksamt om McD klarar axla det ordet.

elegidoAnnars är allt bra och funkar. En del bensinmackar har fortfarande betjäning här. Ovanligt och obekvämt från början, men efter ett tag har man vant sig och tycker det är rätt skönt. Favoritvinet heter ”Elegído”, finns i rött, vitt och rosé, kostar 1.39 euro för en liter. Fram till för en månad sedan kostade samma litersflaska 1.28, så när det höjdes med 11 cent (1.02 sek, till 12.88 sek/liter) hade jag och min Irländska Vän panikmöte. ”- Hutlöst med den höjningen.” Hyttande med nävar och upprörda röster. Sen var det upproret stävjt.

Hushållsmedvurst kan jag sakna och grevé-, präst- och västerbottensost. Men det är sällan, sällan. Ikea finns i Barcelona och Valencia (drygt 15 mil till båda städerna) och öppnar i Tarragona (ca 6 mil) i år tror jag. Inte för att jag besöker Ikea så särdeles ofta i Sverige, säkert vart 5:e år, eller så, men ändå. En God Vän och hennes Español till make besökte Ikea i Barcelona för ett tag sedan. Krisen var ett faktum. Dels upplevdes maten vara förskräckligt dyr (där ser man våra olika referenspunkter) dels var upprördheten stor över att man var tvingad att gå genom precis hela varuhuset för att komma ut. Españolen hade till slut öppnat en larmad nödutgång i sin jakt på frihet. Besöket skulle definitivt aldrig, aldrig upprepas. Det upprepades flera, flera gånger.

I Tarragona hittade jag ett Jysk härom halvåret. I alla fall skandinaviskt om än inte svenskt. Tandläkare är billig jämfört med Sverige. Läkare har jag inte besökt än. Veterinärer är über billigt. Att ringa är billigt. Jag betalar 15 euro för 800 minuters samtal (mer än 13 timmar) till hela europa. Vilket räcker och blir över med tanke på att det finns så bra möjligheter att ringa via internet. Bensin är billigare. En snickare eller annan hantverkare kostar ca 100 kr timmen. Blommor och plantor som är exotiska i Sverige och i bästa fall kan hållas som krukväxter inomhus växer utomhus.

 

faxälven

Faxälven

Livet i Spanien är inte som i Sverige. Livet i Sverige är inte som i Spanien. Jag känner mig priviligierad. Jag sitter i skrivandes stund på ett tåg från Kramfors mot huvudstaden. Det är maj, svensk ljus försommarkväll och jag tror att kanske så småningom köper jag mig ett litet torp ute i skogen i Långseletrakten, där små stugor i skogen inte kostar så mycket, och så kombinerar jag livet på landet vid Mont Caros fot med en ljus majmånad i Ångermanland. Se där, så fort jag iscensatt en dröm kommer en annan dröm och armbågar sig in. Man vet aldrig, man ska aldrig vara säker. Säker på att jag stannar i Spanien är jag iaf. Jag får nu, i år, precis som det är, det bästa av två världar. En ljus majmånad i Sverige, en garanterad varm, bra sommar i Spanien och en vinter i Tortosa som är som en lång härlig svensk höst. Perfekt.

Det är gott.
//Ulrika

…som forever fan till Prince, så här i maj, då solen redan levererat sommar presenterar jag  Sheryl Crow feat. Prince live ”Every day is a winding road”. Nu är det dags att PUMP UP THE VOLUME


…och fler reste med SAS i år. Res mer!
…för mig är maten viktig var jag än är.

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Pros & Cons så långt.

  1. Lena i Wales skriver:

    Jag blev glad att du kontaktade mej!
    Kul att se vad du saknar och inte saknar i Spanien. Jag bor ju där några månader om året och resten i Wales, så det finns saker jag också saknar.
    Kalles kaviar verkar inte var din grej, men det är min stora saknad!!!
    Smågodis, finns inget som de svenska! Saknar, mycket!!!!
    En korv med bröd, senap och bostongurka i ett gatuhörn. Det är grejer det!!!
    Ha det bra!

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Ja Bostongurka är saknad. Men jag undrar om inte min mamma brukade göra en variant av bostongurka 🙂 Så jag tror jag ska leta upp ett recept som funkar. Mycket kan man laga hemma, leverpastej t.ex. Den svenska smaken av leverpastej är min smak 🙂

      Kalles Kaviar, finns inte det på Ikea? Eller kanske inte, jag är så lite påläst om Ikea :p

      Gilla

  2. Helena FREEDOMtravel skriver:

    Skrev en kommentar… Kom den fram? Kolla gärna skräpposten! Jag provar nu utan att ange webbadress…

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Du är på plats 🙂 Kommentar och allt

      Creme Fraiche paniken känner jag igen. Tog mig en stund att hitta. Nu har jag två butiker som säljer Creme F 😛 Tack och lov.

      Cruisa lugnt!

      Gilla

  3. FREEDOMtravel skriver:

    Vi saknade nog inte så mycket under våra två månader i Spanien förra året. Lite svårt att få tag på creme fraiche ibland (bara vissa butiker). Annars generellt under vår resa (1 år i Europa, mestadels södra) så saknade vi mest:asiatisk mat, creme fraiche och svenska räkor. Men istället fanns det ju en massa annat gott förstås! 😉

    Gilla

  4. Haha, håller med dig i mycket. Godiset är rätt bedrövligt! Men vi har hittat goda pizzor även om de inte smakar som svenska turkpizzor (förlåt, om jag uttrycker mig klumpigt). Och inte får man någon pizzasallad om man äter pizza på restaurang! 😀 Men jag brukar göra det själv nu och beställer vi hem pizza så är det helt ok. Mycket uppvägs ju av vinet kostnader.

    IKEA-besöket, det låter nästan som mannen min. Han AVSKYR att åka dit. Sverige som Spanien. Men ibland behöver man få tag på något som man inbillar sig att man inte klarar sig utan.

    Och det är klart att man ska plocka russinen ur kakan om det är dem man vill ha! Det finns ju de som inte gillar dem, som föredrar kakan.

    Liked by 1 person

    • mariaulrika skriver:

      Ja det är det där godiset… Förskräckligt. Men godis och såpa och pizza kan man ta med sig. Och som du säger pizzasallad gör man lätt som en plätt själv. Man ska göra precis så som du säger, plocka russinen ur kakan! Var och en har sin smak 🙂 Pizza har jag nog travat igenom hela Tortosa men icke sa nicke. Nåja, frysta, micrade pizzor är iaf bättre än de där torra brödbitarna jag får tag i i Tortosa. Livet är bra härligt 🙂

      Gilla

Kommentera

