Livet lite senare

Forst, det ar skitsvart att kopa en svensk dator har i Spanien. Med svensk dator menar jag en dator med svenskt tangentbord. Min ar dod och nu, bara for att krangla till det, har jag lyckats lana en spansk dator med engelskt operativ. Livet som svensk utanfor Sverige ar inte alltid lika med latt. Sa, jag har inga svenska nationella bokstaver att tillga. Hoppas ni har fantasi nog att lasa anyway. Var gang jag skriver kanns det lite sahar

200.gifAlla citattecken, alla parenteser o.s.v. kommer inte handa. Inte an. Ni tvingas helt enkelt till overseende, om ni ska lasa. 🙂

Hur ar det har da? Jo, tack, bara bra. Temp 18 grader dagtid sisadar. Alla plantor jag burit med mig fran sverige tror det ar var och skjuter hejvilt. Pionerna borjar preparera for en ny vaxtsasong, varblommor, typ nejlikor och vallmo ligger ocksa i. Citrustradskollektionen, som bestar av pomelo, kiwi och citron, blommar. Fikontrad, persikotrad, parontrad, granatappletrad, blabarsbuske o.s.v. ar alla i trada. Men hallonbusken levererar. Till skillnad fran de svenska hallon jag haft i Sverige, som bar frukt pa fjolarets skott, ger min hallonbuske har bar pa arets skott. (Hence sa far jag fortfarande farska hallon.)  Min svenskpraglade hjarna tror ocksa att det ar var. Plotsligt finns all energi i varlden att plantera, plantera om, arrangera.. som om det vore april. Vilket ar bra for mig. Vinteridet blir kortare. Typ inget vinteride alls.

Spanskan gar framat. Hittade en gratis spanskakurs pa roda korset och deltar ibland, nar det fungerar och nar det inte fungerar sa studerar jag sjalv med hjalp av spanskakurser over internet. Jag kan nu kommunicera det mest basala, men eftersom det ar den engelska gruppen jag umgas med sa gar det trogare an det borde. Men det ror sig framat.

Plantor ok. Spanskan ok typ. Vadret ok. Typ.

Sa livet gar sin gilla gang. Det ar vattna, det ar skadereglering efter vintervindarnas framfart, det ar plantera froer som om det vore var, det ar solsken och det ar langta efter barnen mina. Gudars skymning som jag langtar efter er mina hjartan. Aldrig har jag varit sahar lange utan att se, krama, braka med de rara tre. Och det ar den enda riktiga motgangen. Att inte traffa ungarna sa ofta som jag ar van vid.

Det har blir ett lite ringrostigt inlagg. Ni behover nog ha overseende med det med. Det har varit sa omtumlande allt, sa jag behover bli lite varm i kladerna. Missoden, missforstand, uppforsbacke, nerforsbacke, medelhavet, pooler, vanner och barn som halsat pa. I en salig rora.

200wSen tillhor jag den priviligierade skaran som foddes i Skelleftea, puss och kram till alla som inte kommer darifran, livet KAN bli bra anda! Och sa har i Hockeytider sa ar det nagot att vara extra stolt over. So, here goes, vi sjunger sa hogt vi kan. SKELLEFTE AIK!!!

intressant?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.
Casa Ourika på Instagram.

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Livet lite senare

  1. Lennart Eriksson skriver:

    Hola! Är det verkligen en ”svensk” dator du behöver? Räcker det inte med ett tangentbord? Om du nu har tillgång till en dator med engelskt Windows som du kan använda som du vill borde du kunna ändra språk och tangentinställningarna till svenska? En annan lösning är att skapa ett svenskt virtuellt skrivbord på datorn men då måste du sköta det med datormusen och det kanske blir för krångligt?

    Mvh
    Lelle

    Gilla

  2. Emma skriver:

    Vet du om att du kan lätt byta språk på tangentbordet? Jag sitter själv med ett spanskt tangentbord nu men skriver ”på svenska” så att säga.
    Här kan du läsa lite innan jag köpte: http://solsomsol.blogspot.com.es/2015/09/ny-dator.html
    Och här efter: http://solsomsol.blogspot.com.es/2015/11/ny-dator.html

    Och jisses vad det har blåst här senaste veckan!

    Gilla

Kommentera

