Kärt och efterlängtat besök på gång

200På söndag kommer Sonen och hans Flickvän på besök. Sonen pluggar i Skåne och Flickvännen bor där så jag har inte haft nöjet att träffa henne ännu. I Sverige bor jag 70 mil från Sonen. Eller han från mig eller nåt. Hursom, på söndag händer det! 1 vecka här. Hos mig. Jag har sett till att jag har möjlighet att bo annorstädes så de unga, nyförälskade tu har Casa Ourika för sig själva.

…och sonen har som vanligt tur som en tokig. Vädret här är motsvarande slutet på april i Sverige. Kallt på nätterna, runt 2-3-4 grader. Dagarna är mellan 10-15 grader. Fast nu, med start på söndag, ska det bli 8-9 på kvällarna och runt 20 på dagarna. Och här är varje extra grad värt mycket på kvällarna. Sonen har bott i Barcelona några månader och är väl medveten, mer än jag var!, om hur kallt det är här i España under vinterperioden, så när jag skulle ”curla” honom genom att tala om för honom vad kläder de tvenne behöver ta med sig blev jag avsnoppad likt en cigarr. ”Mamma, Dearest, Jag Vet!” 🙂 Härligt när de själva vet och kan. Fast svårt att komma ihåg… Nåja, ”visst gör det ont när knoppar brister”.

Så hur mycket vår kan vi Tortosians bjuda på då? Jo, så här mycket:

2015-02-08 15.48.00 (1)

För visst är 15 grader vår? I alla fall när man är från Sverige. Eller i alla fall för mig.

 

1vår

För några veckor sedan tog jag 3 skott av en rosa ros. Nu har 2 av 3 tagit sig och börjar växa. 🙂

 

2015-02-03 14.28.34

Tortosa och Riu Ebre i dagsfärskt vårväder.

 

”Gräsmattor” börjar grönska, en del mandelträd står i full blom och växter skjuter nya skott. Att solen börjar ta fart märks också. Sitter man i solen är det varmt och fleece av. Kommer man in i skuggan blir det kallt och fleece på igen.

Nu börjar Festivalperioden. På lördag drar det igång med Roquetes och någon form av ”Dancing in the streets” event. Har ingen aning om vad man firar men ett firande ska det bli har jag blivit informerad om. Blir säkert trevligt. Återkommer med mer info efter partyt.

Till Sonen och Flickvännen; ett varmt ”Välkomna Son och Flickvän. Ser fram emot att träffa er.” Jag ska försöka uppföra mig. Och vara samlad. Och vara normal. Och inte skämma ut Sonen, inte skrämma Flickvännen o.s.v. Jag ska ringa Döttrarna och fråga om förhållningsregler för att åtminstone ha en chans att få min kamel genom allmänhetens ”normala” nålsöga. Jag Ska I Alla Fall Försöka. Det lovar jag 🙂

11

 

 

 

 

 

 

Med det så säger jag Adéu. Och går ut i solen för att få lite efterlängtad värme.

//Ulrika

…och det är tur besökarna åker direkt från flyplatsen till Tortosa. Utan att stanna i Barcelona den här gången.

intressant?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.
Casa Ourika på Instagram.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kärt och efterlängtat besök på gång

  1. Ping: Been & Gone. | Casa Ourika

  2. Du är så kul!! Att läsa dina inlägg gör oss så glada.

    Gilla

  3. Steve skriver:

    Det går nog bra ska du se. Ha det så trevligt i vårvärmen!

    Gilla

Kommentera

