Surt och mörkt och kallt…

…är vad det är här nu. I några dagar har vinden farit omkring som en vansinnig. Det blåser och blåser och blåser och inatt blev det kallt igen. 6 grader som kallast. 6 grader är kallt även här. Och enligt meteorologerna ska det bli ÄNNU kallare. De närmaste nätterna hotas, enligt prognosen, ett 45 år gammalt köldrekord. Mont Caros topp ska bli översnöad och kanske tom lite snö här nere vid bergets fot. Min reaktion på det?

1scared

…och när det ändå är förskräckligt väder tänkte jag ”det är väl lika bra att fortsätta hålla humöret nere!?”, så jag gick till tandläkaren. Vilket genast gjorde mitt liv lite roligare. Bara en sån sak, när var ett tandläkarbesök roligt sist? För vad sägs om 450 kr för att gå till tandhygienisten och få tänderna rengjorda? Första besöket, som inkluderade röntgen och genomgång av tandhälsa kostade precis, exakt ingenting. Nada. Ingen avgift.

Och modernt var det. En skärm framför mig och kamera inne i munnen och tandläkaren som förklarade allt för mig. På spanska visserligen, men det gick ändå över förväntan att kommunicera. Äldsta dottern, nyss fyllt 20 år, gick till en tandhygienist i Sverige för en rengöring härom veckan och betalade, trots ”tandvårdschecken”, ändå mer än mig. Nästan dubbelt så mycket. Så nu ska jag bestämt föra in mina två stora ”barn” på den spanska tandvårdsbanan.

1inomhus

Jag blir lite frustrerad av detta blåsande och inomhusande och vill att våren ska komma tillbaka. Och det nununununu!

Men annars är det mest inomhusaktiviteter jag ägnat mina 3 senaste dagar åt. Bidar min tid till våren kommer, så att säga. Med inomhusaktiviteter menar jag att titta på tv-serier och filmer (tack igen för internet). Och Youtube. Youtube ”förklarar”, mer eller mindre pedagogiskt, hur jag borde ta hand om alla nya plantor jag har införskaffat. Har blivit lite förälskad i kaktusar den senaste tiden. Tror det är för att alla kaktusar blommar nu. Det är fascinerande hur kaktusar går från taggiga och ”ogästvänliga” surkartar till de mest spektakulära blommor en kan föreställa sig. Och fler verkar tycka samma sak, för affärerna är proppfulla med kaktusar nu. 1 euro styck och hittills är det 17 stycken som flyttat hem till mig. Och en pion har jag fått tag i. Och gladiolus och en vacker vit lilja. Och jag inser att vattnandet i sommar kommer driva mig till galenskap… Behöver hitta ett billigt men fungerande bevattningssystem här. Bara de 6 fruktträd jag dragit hem kommer bryta ryggen av mig annars… Eller, förmodligen något närmare verkligheten, strunta i att vattna och låta växtdöden ta träden från mig.

1jag

Trots ”vinter”, storm och oinspirerande allt, ser jag ändå fram emot våren som kommer tillbaka strax. Då ska jag fira det hela med att tom kamma mig. Och ta av mig min svenska vinterjacka. Men tills dess tänker jag ta efter alla andra och bara stå ut. #livetblirbättre

Som tur är ska slutet av den här veckan innebära mer vårligt väder igen. För snart har jag sett alla tv serier jag vill se. Fast det här passar mig också. Att under en månad av tolv gå i ide och dra en filt över sig. Det är som att jag blivit av med vinter och kvar finns årstiderna vår, sommar och höst. Idag är det som en sur höstdag och om några dagar ska det bli fint vårväder igen. Och det utan att gå via vinter. Ingen här håller med mig när jag säger att det är vår i luften, ingen utom växterna utomhus. För där brister knopparna mer och mer varje dag.

När ”vintern” kommer blir jag ogästvänlig och sur och ensamvarg. När våren och sommaren är här så blommar jag upp och blir lite mer ”färgglad” och utåtriktad. Idag är det dock glåmigt och ”kaktusigt”. Och så får det förbli. För nu.

Ha det gott och alla fina bilder jag sett på snön som tydligen vräkt ner på olika håll i Sverige är fint. På bild. Hepp

Hugs! – från Tortosa.
//Ulrika

…och en del förtjänar att uppmärksammas. Typ den här mannen.

intressant?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.
Casa Ourika på Instagram.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Att göra, Casa Ourika. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Surt och mörkt och kallt…

  1. Nadja skriver:

    Ja usch så kallt det är! Och blåsigt , hittade precis din blogg då jag googlade på svensk i tortosa för jag är nämligen själv svensk och för tillfället i tortosa. Egentligen bor jag på Mallorca men nu är vi och hälsar på svärföräldrarna som bor i tortosa eller rättare sagt L’aldea som ligger en bit utanför. Vart i tortosa bor du? Kramar

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Nämen hej Nadja! Vad kul! Jag bor vid vägen mot Mont Caro, strax ovanför Canal Xerta. L’Aldea vet jag var det är ja. Vad kul. Här ofta?

      Gilla

      • Nadja skriver:

        Okej okej vet inte riktigt vart det är , men det är inte så konstigt för jag vet ju egentligen inte vart något är! Haha jag är mest i tortosa när vi ska handla så jag vet vart mercadona och Lidl är 😂 sjukhuset och typ roquets? Heter det så? För där brukar vi åka igenom när vi ska till Alfara där dem har sitt andra hus. Men annars är jag nog ganska kass på geografin här.

        Inte så ofta men nu har vi varit här väldigt länge, 3 månader snart! Men det börjar närma sig hemfärd, nästa måndag så tar vi båten till Mallis igen.

        Men väldigt härlig blogg och fått många tips på ställen jag måste besöka nästa gång jag kommer hit! Så kul att läsa om folk som dig som vågar ta värsta klivet till ett liv som man vill ha och mår bra av 😄

        Liked by 1 person

    • mariaulrika skriver:

      Alfara? Det är inte långt från mig! 🙂 Kul. Jo det finns grejs att göra här i Tortosa. Caramella är omöjligt nu, alldeles för kallt. Om man inte vill trekka vill säga. Men annars är det mesta möjligt.

      Båten till Mallorca från var? Vilken hamn? Barcelona?

      …och Roquetes är stadsdelen jag tillhör. 🙂

      Gilla

      • Nadja skriver:

        Nämen se där då vet jag ju ungefär vart även om jag inte kan mycket 😉 då har du säkert haft en fin utsikt på halvsnötäckta berg, så tjusigt !

        Haha nä det är lite väl kallt fortfarande och säkert väldigt halkigt nu. Annars skulle jag vilja se det!

        Ja vi åker från Barcelonas hamn nu 🙂 en gång åkte vi till Valencia men vanligtvis Barcelona.

        Vi får kanske ta en kaffe nästa gång vi kommer hit 😀

        Liked by 1 person

  2. Steve skriver:

    En dyster rubrik, men ett hoppfullt inlägg. Även jag väntar på att få ”blomma” och komma ut ur ”idet” igen.

    Liked by 1 person

  3. Emma Vazic skriver:

    Du får flytta lite söderut, vettu! 14 grader och strålande solsken! Fast jag sitter ändå här med en halsduk om halsen – j-kla förkylningar! Men det värmer att läsa dina inlägg och jag sitter här med ett stort leende när jag läser om dina kaktusar.

    Tänk så det kan bli! Var kom de där 17 ifrån? Ja, inte vet jag! De bara liksom flyttade in!

    Gilla

  4. Vi tycker att det är så kul att följa ditt frusna vinterliv i Spanien. Vintern i Portugal är också förfärlig, om det kan vara en tröst för dig.

    Liked by 1 person

    • mariaulrika skriver:

      Jag surrar mer än jag behöver egentligen. Kom just på att eftersom jag ligger antingen i soffan, under en filt, och tittar på ”TV” eller i sängen, under ett täcke, och tittar på ”TV” så har jag hela tiden en brasa igång. Vilket gör att jag har varmt dygnet runt.

      Ändå, ”-Förfärligt är ordet”, sa Bill. ”-Ordet är förfärligt”, sa Bull.

      Frys inte sönder där i Portugal!

      Gilla

Kommentera

