Calçotada i Equitor

calcotada_normal

Ett stall och en restaurant. En liten ridtur först? På stora, stora hästar, och så en frukost, lunch eller middag? Equitor är plejset om det känns lågt på hästridningsfronten och/eller magen är hungrig.

2015-01-31 13.38.00Igår blev det en brunch i stallet. Nu skördas kronärtskockor och Calçots här. I ungefär ett par månader till. Under den tiden kan man äta grillade kronärtskockor och grillad lök i överflöd. Om man har lust med det. Geggigt, smutsigt och übergott. Löken grillas (sotas) man sliter bort det yttersta brända lagret lök, dippar det i en geggig sås och slurpar i sig allt utom det gröna.

Calçots är en söt lök som odlas för att grillas, dippas och ätas. Wikipedia; ”Calçotada är en typisk maträtt i västra delen av Katalonien. Den härstammar från staden Valls, i comarcan Alt Camp, och under de senaste decennierna har den brett ut sig och man kan äta den i nästan varje del av Katalonien under slutet av vintern och början av våren. Calçots, en variant av söt lök som odlas speciellt för detta ändamål, grillas direkt över öppen eld på grenar av vin. Calçotadan äter man med händerna, och doppar den i en speciell sås, la salvitxada, liknande romescon. Samtidigt brukar man utnyttja eldarna för att grilla kött eller korv som andra rätt.”

2015-01-31 11.22.04

Llöken serveras enligt tradition på tegelpannor.

 

Så här äter man Calçotada (guide i den spanska matdjungeln är idag Nicole)

 

 

 

nic leek

Man tar sig en Calçots…

nic leek2

…dippar den i såsen…

nic leek3

…och smaskar i sig det ”vita”.

Den grillade löken inmundigas med fördel tillsammans med ett gott vin.

lamm

Sen blev det grillade kronärtskockor och lammkotletter. Vid det laget var mina händer så svarta av sot så jag brydde mig inte ens om att låtsas intresserad av kniv och gaffel.

Hela kalaset tog drygt 2 timmar. Vi var där innan lunchsittningen. Den dagen hade restaurangen drygt 60 förbokade lunchgäster. Det där är min typ av mat. Grillat kött fortfarande på ben och grillade grönsaker och smutsiga fingrar. Smaskens!

Och som bonus klev den ena cowboyen efter den andra in och drack sig en öl eller en whisky och borstade av sig hästhåret eller dammet eller vad det nu var dom borstade av sig. Ett gammalt stall med en gammal restaurang är absolut värt att nämnas och besökas. Om du nu skulle vara i Tortosa menar jag 🙂

…idag blåser det utav h*elvete här. Träden ligger strukna längs marken. Ändå ska jag ut nu och plantera mina två kronärtskocksplantor jag köpte i Bonavista härom söndagen. För här ska grillas kronärtskockor i slutet av det här året!  Temperaturen ligger för dagen på 13,4 grader.

…och nu till något helt annat. Vet du varför en del nyser när dom kommer ut i solsken? Eller varför vi hickar? ”It´s ok to be smart” förklarar:

Bon Dia!
//Ulrika

…kanske inget kul att Spanien, mitt älskade Spanien, finns med på den här kartan?

…och här vill jag inte vara med.

intressant?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.
Casa Ourika på Instagram.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Att göra, Mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

