Dora är död.

crying3

Hon dog. Dora has left the building. Kicked the bucket…

Plötsligt var Dora bara död. Nu var hon ”endast” en kalkon men ändå… Tydligen så gör ”matfåglar” det. Förutom Nuggets. Han bara fortsätter leva. Sitt nionde år är han på nu. Och inga som helst intentioner att ge upp. Dora däremot… Ligger nu i en plastpåse i soptunnan vid slutet av vägen. Det uttalandet skall alltså tolkas både bildligt och bokstavligt.

Doras frånfälle har skapat en del problem. Dels är det omaket att skaffa några nya kalkonkycklingar, som ska växas upp, dels måste även Darren dö… Darren har några dagar kvar innan det är dags att bli mat. All slakt ska ske hemma vilket i sig kommer bli ett trauma. Bara jobbet med att plocka en kalkon… Nu behöver inte jag svinga yxan men det här med hemslakt är inget jag är van vid. Protein kommer i fina, rena förpackningar från affären. Eller har gjort. Nu är det nya tider på gång. Back to nature 🙂

baconTanken att vara mer eller mindre självförsörjande i kött tilltalar mig. I sommar ska jag försöka få ihop några intresserade och se om vi inte kan ha några grisar och kanske några får ihop? Föreställer mig att är man några stycken och delar på ansvar och slaktjobb så blir det inte så begränsande eller så jobbigt… Att ha ansvar kring matning o.s.v. 2 veckor av 6 ska nog fungera? Ibland åker slaktbilen förbi och ljudet av stressade grisar som ska dö är hemskt. Inte hemsk nog för att jag ska sluta äta kött, för jag tillhör ”The Cavepeople” vi som vill ha vårt kött (gärna grillat och på ben, så det går gnaga), fast dagarna efter jag träffat grisbilen är det svårt att köpa kött. Det måste gå en tid så jag hinner förtränga syn- och ljudminnet. Så tanken på eget tilltalar. Gris-, fågel- och lammkött är favoriter. Vi får se… 😀

På söndag bär det så iväg till Bonavista igen. För att ersätta Dora (och Darren!) med några nya kalkonkycklingar. Och jag ska inte köpa en gris. Inte den här gången. INTE! BASTA! Och hör sen! Skainteskainteskainteskainte! INTE! Ska se till att jag inte har nog med pengar för en gris. INTE KÖPA GRIS!!! Inte ens titta. Blundablundablunda. Aaaaarrrgggghhhh!

dorarisenDet blir därmed inga ägg från Kalkonen Dora. Hon dog istället. Dora hade i alla fall ett bra liv. Om än kort. God mat, ingen stress, Darren vid sin sida i vått och torrt och vem vet vart kalkoner tar vägen efter detta? Kanske vaknar hon upp till en helt ny värld och har jätteroligt! Kramer skulle säkert gilla Dora. Och hon honom.

Sånt är livet på landet. I alla fall här. ”Now you see me – now you don´t”. Onwards and upwards good people of the Planet Earth. Onwards and upwards!

//Ulrika

intressant?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.
Casa Ourika på Instagram.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

