Ferran Ceramics

miravet

Miravet

Miravet är en liten gosig by längs floden Ebre. Ca 30 minuter från Tortosa. Antingen kör man bil på västra sidan av floden, eller så kör på östra sidan av Ebre och tar sig till Barcan och åker över med den lilla träfärjan. Vi hade tänkt oss åka träfärja men den var uppe ur vattnet, för underhåll, så det blev en tur runt Mora De l´Ebre för att komma till Miravets keramikverkstad.

 

10934012_1546480852289052_4193952100275663723_n

Och, mon dieu, det var en trevlig keramikverkstad det där ”Ferran”. Jeez vad med grejjer! Förhållandevis billigt, åtminstone för en svensk. Vissa saker görs på plats, andra saker köps nog in. Tror jag i alla fall.

 

10537837_1546480965622374_9156512621589475367_nMen vad med saker jag ville ha..! Små krukor, stora krukor, målade krukor, omålade krukor, speglar, prydnader, skålar… Även ett museum på övervåningen. Hursom, i den affären hade det lätt kunnat spenderas en del pengar. Har mina ögon på ett par stora, superstora terrakottakrukor för 60 Euro styck. Det får bli när det blir.

2015-01-21 11.27.08

Gamla keramikkärl. Frågade aldrig om priset, utgick från att även om de är billiga i jämförelse så skulle det varit för dyrt för mig. Men de var fina!

 

2015-01-21 11.29.22

Gamla och nya keramikgrejjer. Lägg märke till priset, 7 euro 50 cent för de stora krukorna till höger.

2015-01-21 11.40.14

Föredrar du färgglada saker?

2015-01-21 11.12.55

Jag menar, går det ens gå in i en sån här affär utan att bli kär och vilja stanna för alltid? I mitten av fönstret är det inte en hopknuten penis som syns, utan symbolen som talar om att ”rör inte vårt vatten”. Spanien är varmt och under värsta sommartorkan är det många som sneglar på Ebres vatten och vill ha en del. Men katalanerna vill inte på några villkor dela med sig. Överhuvudtaget och inte alls.

Så vad stoppade jag på? Jo det bidde en sak, eller flera…

2015-01-22 09.30.06

2 stora krukor. Under dagen köpte jag en liten ros också, en ”White Swan” och den ”svanen” kommer bo i den större krukan.

2015-01-22 09.31.06

En smörask, det finns inget bregott här (No shit!?? Vafföintedådå??!) och smör i kylskåpet är hopplöst och utanför kylskåpet finns alla ”Clives of this world” dvs det alla kallar flugor… Jag har döpt om alla flugor till ”Clive” och nu får alla ”Clives” klara sig utan att äta mitt smör! Och så blev det en ”äggkartong”. Eftersom jag får så många ägg jag behöver av Dave så måste äggen stå värdigt tänker jag. Därmed köptes en äggkartong. Två ”godisburkar” inget märkvärdigt i sig, men det hader så fina lock så de följde med hem, de också. Och slutligen en liten blå skål för 1 euro.

nic och jag

Jag och Nicole avslutar dagens vedermödor med varsin G & T. En bra drink som krönte en bra dag.

Så nu ska jag ut i vårvädret och plantera om lite saker. Det ska grävas ner björnbäret från i förrgår, det ska planteras en ros i den stora krukan och väljas ut vilken blomma som ska växa i den stora lite mindre krukan. En liten del av vad jag ska göra idag. Man (jag) märker att det är vår här. Både för att det pockar på inuti mig, ”planteraplanteraplantera”, och genom att alla trädgårdshandlare nu börjat ta hem nya fräscha plantor, buskar och träd. 20:e mars är det vårdagjämning och sen tar försommaren fart. Grävs det ner nu är det etablerat tills den värsta sommarvärmen och klarar sig således något bättre. Så nu ska här vändas åter till solen och vårbruket. Idag bjuder Tortosa på strålande sol, fågelkvitter och 13 grader varmt. Helt makalöst, våren har kommit tidigt i år. I alla fall till mig. Det är som att jag duckat för en hel årstid, nämligen vinter. Här är årstiderna reducerade till vår, sommar och höst. Perfekt! Me Like!

Hugs and kisses
//Ulrika
…och ska du titta på en ”inspirational peptalk” i år så borde det vara den här kvinnan. En förtrollande person. 2013, och 64 år gammal simmade hon från Cuba till Florida. En helt enkelt fantastisk person. ”In the pitch-black night, stung by jellyfish, choking on salt water, singing to herself, hallucinating … Diana Nyad just kept on swimming. And that’s how she finally achieved her lifetime goal as an athlete: an extreme 100-mile swim from Cuba to Florida — at age 64. Hear her story.”

I give you Diana Nyad ”Never, ever give up!”

intressant?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Att göra, Att se, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ferran Ceramics

  1. Steve skriver:

    Ett besök i den keramikverkstan känns som en bra inspirationsgivare inför trädgårdssäsongen.
    Vår, sommar och höst är fullt tillfyllest.
    Jag skulle gärna velat ha några av de stora terrakottakrukorna i trädgården.
    Har lyssnat till Diana Nyad. Vilken fantastisk kvinna!

    Liked by 1 person

  2. Tobias Antin skriver:

    Det är så roligt att läsa om dina äventyr 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

