Bonavista marknad

2015-01-18 11.03.12

Mot marknaden

Bonavista marknad. En salig tillställning med allt du kan tänkas behöva, minus bilar. Fast jag misstänker att om du behöver en bil så går det förmodligen också ordna. Förutom bilar så finns allt. Kläder, husgeråd, en liten höna kanske? Eller varför inte en kyckling? Lunch? En griskulting? Akvariefiskar? Allt finns där. Varje söndag året genom drar nasarna in från alla håll och tävlar i vem som högst kan skrika ut priset på sina varor.

2015-01-18 09.21.39

Isig vindruta. NEEEEJJJJ!

Morgonen startade lite ”comme ci comme ça”. En isig vindruta på bilen slog ner humöret en anings. Trots allt, jag drog mig inte till Spanien för att fortsätta skrapa rutor på bilen. Och det hade nog varit fler minusgrader än bara en för isen på rutan bet sig envist fast. Och värmen på i bilen! I Spanien!?! Really?!?

Temperaturen tog sig hursomhelst, solen kröp fram och värmde upp världen. 18 grader vid lunchtid är en bra vintertemperatur för mig. En god vän, Dave, kom och hämtade mig. Min lilla blå bil (den bil ungdomarna körde från Sverige) är tagen ur trafik både bildligt och bokstavligt. Sist Sonen och hans kompis var här lyckades dom hamna i en seriekrock. Påkörda av en bil bakifrån puttades dom in i bilen framför. Så den ser inte bara risig ut, numer är den både risig och krockad. Och avställd. Men startar gör den. Så nu har den blivit bilen Yngsta dottern får köra omkring med här. Hon är 16 och har fått börja övningsköra och här står det en oöm bil och mil efter mil med skogsvägar. Så den blir bra för henne att lära sig köra med.

2015-01-18 11.34.42

Ett myller av köp- och säljsugna människor. M.a.o. en marknad

2015-01-18 12.12.44

Behöver du en liten fisk eller två till ditt akvarium? Search no further…

Bonavista marknad ligger i Tarragona. En timmes resväg från ”hemma”. Och bjuder på en upplevelse, vare sig det är marknad eller inte. En stolt stad med anor långt tillbaka i tiden. Romarna har lämnat sina spår. Där också.  Bonavista marknad är som Spanien i övrigt, ett långsamt myller av människor från hela världen. Som alla verkar ha knäckt det spanska språket, förutom jag då. Fast jag satt i en bar häromdagen och förde ett samtal på spanska om svenska tunnelbanan. Bara en sån sak. Eller förde och förde… jag svansade mest med och var glad för att jag klarade åtminstone förstå vad personen pratade om.

Allt finns som sagt att finna på Bonavista marknad. Eller vad sägs om:

2015-01-18 12.11.42

Kalkon- och hönskycklingar. Heter det ens höns? Vad är samlingsnamnet på ”hönor”, alltså tupp och höna? Har jag fått en härdsmälta? Kan inte komma på vad det heter!

2015-01-18 11.59.15

Grönsaker av alla de sorter

2015-01-18 12.20.31

Korvar, skinkor, köttdelikatesser och lite annat smått och gott.

2015-01-18 11.51.04

Lunch? Blev en hot-dog med majonnäs, lök, ost, tomater m.m. Gott var det i alla fall. Och billigt.

2015-01-18 12.15.53

Griskulting? Någon?

2015-01-18 12.15.46

En liten söt, vit, überfluffig kanin att ta hem?

ägg

Ett marknadsstånd med bara ägg och lite honung. Struts-, hön-, vaktel-, pärlhöns ägg o.s.v. Har aldrig sett så många, och så många olika, ägg på en och samma gång.

2015-01-18 12.44.37

Dagens inköp. Glad jag 😀 Nu är det bara ca 100 fler plantor jag behöver… Och, i alla fall enligt Äldsta Dottern, så behöver jag också en gris. Nåja, grisen får komma när den kommer. Och en åsna vill jag ha. En Alfie, en gris – Gismo tror jag hen ska heta, och en åsna. De tre musketörerna.

…och vad gick jag loss på? Joda, lite växter blev det. Ett ”ädelfikon” (12 Euro), Conference päronträd (10 euro), ett ”vinterpäron” (10 euro), ”Golden delicious” äppelträd (10 Euro), två kronärtskock-plantor (0,80 cent och MUMS!) och en björnbärsplanta. Det är väl inte illa!? 42 euro 80 cent för fyra fruktträd, en bärbuske och 2 plantor? Och de kan alla leva utomhus. Perfekt ”para mi”.

Alfie? Jodå, han följde med. Och kissade i Daves bil. Som tur är har lilla Alfie rätt mycket slack hos Dave. Under de dryga 5 veckor jag var i Sverige togs Alfie omhand av Dave och de har blivit goda vänner på den tiden. Så det blev endast en suck och inte ett vulkanutbrott. 🙂 Och söt är han, Alfie alltså. Nu ska han till veterinären och få sig sitt pass han också. Må gott, alla mina vänner.

//Ulrika

…och Spanien är fantastiskt!

intressant?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Att göra, Bonavista. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Bonavista marknad

  1. Ping: Satans tjuvar. Och kriminella banditer!! Del 1. | Casa Ourika

  2. Ping: Calçotada i Equitor | Casa Ourika

  3. Ping: Dora är död. | Casa Ourika

  4. Emma Vazic skriver:

    Så klart du inte kunde hålla dig ifrån alla plantor! Tänk på att plantera björnbären så de inte kan smita iväg (rotskott eller avläggare), det gör då så gärna och blir sedan ett h-e att bli av med.

    Det var så fär jag trodde marknader i Spanien skulle vara. En salig blandning av ALLT! Därför är jag nog lite besviken på den i Fuengirola. De har ju massor med prylar, kläder, grönsaker och frukt men inte det andra i matväg.

    Höns: tupp, höna, kyckling. Så du hade koll på läget!

    Gilla

Kommentera

