Nu bär det av igen :)

Idag var det här det jag tvingades stå ut med. Kul? Nä.

20150111_162403
Den här bilden fick jag skickad till mig i söndags. Från Tortosa. Kul? JEPP!

1

Kl 16.53 – 16.7 grader varmt. Yey! Det är vad jag kallar härlig vinter.

Annars har det varit rätt lugnt att vara här i Sverige. Snön har haft vänligheten att hålla sig borta. Fram till idag, lördag, då. Snön har fallit hela dagen. Vilket i och för sig var bra. Jag får en liten inblick i vad jag inte kommer att sakna. Nu ska det sägas att vintern inte är att leka med i Spanien heller. Kallt och eländigt på nätterna. För mig är det ändå stor skillnad mellan 5 grader ute och 25 inne, och -15 ute och 25 inne. Jag vet vad jag föredrar. Hursom, packar vinterkläder och vinterskor. Jag sitter ofta, på vintern, och huttrar och tycker det är kyligt. Jag var den första som tände en hösteld inne. …och alla lyfter på ögonbrynen och säger ”Men du är ju från Sverige, där har ni ju jättekallt. Har ni inte?”

Mitt fina fönster som jag är så glad i och över.

Vad har jag för planer för den här resan då? Jo, växthuset ska färdigställas och ett gästhus ska påbörjas. Och ibland ska man ha tur. Det finns en liten andrahandsaffär jag går förbi ibland och där har jag sneglat på ett gammalt fönster. Det är stort, 150 cm högt, med gammalt (helt) glas och fönsterluckor. Priset har varit rimligt, ca 1 400 kr, men jag har inte köpt det. Förrän precis innan jag åkte. Då firade affären 1 år och hade halva priset på allt. Så jag ”fick” fönstret för 700 kr! Och nu står ett fönster och väntar. I mars kommer Sonen och hans 2 år äldre ”Brother from another mother” ner till Tortosa och ska hjälpa mig och en vän att börja bygga mitt gästhus. Så det är två projekt.

Alltihop är förstås planer som kan och förmodligen kommer att ändras 🙂

2015-01-04 16.38.07

Hjärtat sover hos Hundvakten. I väntan på att jag ska komma tillbaka?

Sen är det då vovven min. Växer så det knakar. ”Går han på steroider?” Har det bra verkar det som. Imorgon får jag se om han känner igen mig. Vi lär komma underfund med varandra med tiden tänker jag.

Nu ska jag försöka sova. Blir inte lätt. Jag flyger mellan Spanien och Sverige hela tiden känns det som, men den här gången, med allt som väntar så är det pirrigt och förväntansfullt och jag känner mig lite som ett barn natten innan julafton. Min saga blir bara bättre och bättre.

party

Kraamiizz!
//Ulrika

…och ibland får han till det Rowan Atkinson

intressant?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nu bär det av igen :)

  1. Helena FREEDOMtravel skriver:

    Roligt att komma ner och komma igång med planer! Värme och kyla är ju lite annorlunda i sverige och här i södern. Det är ju betydligt kallare ute i Sverige, men vi har varma hus… det är skillnad!

    Gilla

  2. Ami skriver:

    Härligt att du är på väg ner/eller redan på plats 🙂 Snö och kyla är inget för oss heller, så vi åker ner om tre veckor!
    Ha det så bra

    Liked by 1 person

  3. Steve skriver:

    Växthus och gästhus låter som två rejäla projekt att ta sig an. Nya projekt ger alltid extra krydda till vardagen. Lycka till!

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Tack 🙂 Well, planer är till för att ändras 😛

      Gästhuset blir bara väggar, tak och golv. Ingen el. Endast som ett litet extra rum. Hoppas det går i alla fall någorlunda fort att bygga. Och vi är 4 personer. Nåja, vi får se. Som sagt, planer är till för att ändras.

      Ta hand om dig. 🙂
      //Ulrika

      Gilla

Kommentera

