Gott Nytt Slut på ett år till, ye all, folks!

Vilket år det varit! Vilket år!

casa ourikaStörsta förändringen: huset i Tortosa. Mitt Casa Ourika. Under 3 år har jag åkt fram och tillbaka till Tortosa med en skälvande dröm om att ha ett hus där.  Och i år, i våras, blev det så. JAG skaffade MIG ett hus i Paradiset! Det har varit skakigt och oj så osäker jag känt mig, och fortfarande känner mig ibland. Problem som uppstått och uppstår får jag försöka lösa. På något sätt. ”If there is a will, there is a way.” Och brist på vilja finns inte.

Drömmen om ett liv på en plats som bättre passar mig har tvingat mig långt utanför min ”bekvämlighetszon”. Huset är knasigt och ingen el och plötsligt tar vattnet slut och… helt enkelt bara underbart. Alla mina växter, solen, mörkret på kvällarna, människorna, FRIHETEN jag upplever… En makalös, hänförande, förbluffande känsla. Om än mycket är långt från enkelt, så funkar det för mig. Än så länge i alla fall. Vilket är ungefär allt jag begär. Att det funkar. För nu. Vem vet vad problem imorgon bär med sig? Jag känner mig tillfreds. Nöjd. Det är fanimej stort, och ett rungande WELL DONE till mig!

Sen: MiniMiriam. Tänk att min dotter gjorde det rätta. Tog hand om en liten skrutta som levde ett förskräckligt liv. Och som 19:åring, Äldsta dottern dvs, fixade hon nästan hela alltet själv. Med huvudet högt, och mot allas inrådan (inkl min!), drev hon igenom att rädda den lilla ”Katten”, mitt andra smeknamn på ”MiniMiriam”. Vi satt, många, skakandes på huvudet, och suckandes, och så nya huvudskakningar. Ikväll är jag hundvakt. I Sverige. Åt Katten. Som Äldsta dottern tog hem till Sverige och erbjöd trygghet. Alla sorger är borta och kvar finns glädje och fascination över allt det nya. Lite som jag själv tänker jag 🙂 Så det passar bra att hon och jag spenderar kvällen ihop.

*Ett meddelande till Äldsta dottern och Äldsta dotterns pojkvän*”-Ja jag vet att ”Katten” ska ha sin ”ytterrock” på sig. Men jag vet fortfarande inte hur jag ska få på den! Jag fick knappt av den. Så är det med det. Så sluta skälla innan ni ens börjat! She´ll live 🙂 ”

alfieOch så är det lilla Alfie. En ny kompanjon, i allt det andra nya, som jag inte riktigt lärt känna ännu. Han kom som en stormvind från en citrusodling och jag ser fram emot 2015 då jag får spendera mer tid med honom.

Det har funnits många underbara stunder det här året. Sonen har flyttat till Skåne och pluggar, ÄNTLIGEN! – vadbraduär!, och yngsta dottern börjar få lite koll på sig, så 16 år ung som hon är. Hon tar små, stapplande steg från klarhet till klarhet. Och till mina ”plastbarn”: ”Duktiga ni är!” Jag är så stolt över er alla, barn som ”plastbarn”. Ett plastbarn har börjat plugga på universitet. Ett annat har ett nytt spännande projekt framför sig. Break a Leg all you TIGERS! Det har även funnits rejäla dippar och käftsmällar under 2014. Ungefär som alla år. Smällarna försökte jag ta på hakan. Och ståendes. Och det har gått bra. Trots allt. KRAM alla mina käraste. En stor ”fanvadviärbra” kram. Och kärlek. I massor. Och. Stå. På. Er. Ni gör det bättre och bättre. (Jag blir lite tårfyllt känslosam här).

Nyårsafton blir en stillsam kväll för mig och MiniMiriam. I lugnets tecken. Pompa och ståt överlämnar jag med glädje till er alla andra som orkar.

happnyear

Nu ska jag bädda ner mig och ”Katten” i soffan. För att vi, i vår lilla tysta nyårsvärld, ska kunna fundera på alla saker som hänt under det år som nu strax ska ta slut. Jag vill önska alla ett gott slut på 2014, jag hoppas innerligt att ni alla är någorlunda nöjda med 2014. Kanske inte med allt som hänt, för det som händer har man inte alltid kontroll över, men med den du var under 2014. Hur du tog smällarna livet bär med sig. Glöm inte klappa på dig. Vi gör alla så gott vi kan. Du också. Och med det säger jag

SKÅL TAMEJFAN! WE DID IT.

WE. DID. IT!

happy new year With Lots of Love!

//Ulrika

…och kanske man ska vara i Edinburgh nästa nyår?

intressant?

Casa Ourika på Facebook.

Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Gott Nytt Slut på ett år till, ye all, folks!

  1. Freedomtravel skriver:

    Spännande år! Gott nytt år önskar vi från Portugal!

    Gilla

  2. Tobias Antin skriver:

    Hej ! Tobias här 🙂 Har följt bloggen med intresse och eftersom jag har ett antaö poäng med ökänt flygbolag så har jag blivit allt mer sugen på att besöka Tortosa så vem vet vad 2015 för med sig 😉

    Gott nytt år ”järnladyn”

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Hej Tobias! Kul! Jag kan inte lova att du tycker lika mycket om Tortosa som jag gör. Men jag tycker om det 🙂

      ”Järnladyn” jo jävlar… 😛

      Gott nytt år Tobias. Kanske ses 2015!

      //Ulrika

      Gilla

  3. mariaulrika skriver:

    Du också Steve. Huvudet högt och kämpa på!

    Gilla

  4. Steve skriver:

    Härligt att kunna blicka tillbaka på ett sånt år. Gott slut och Gott Nytt År!

    Liked by 1 person

Kommentera

