Alfie ”The Ruler”, Dora ”The Dinosaur” och Nuggets ”The Force”

Alfie, den lilla raringen, lever tydligen livets glada där nere i Tortosa. Innan jag åkte informerades jag och Alfie nogsamt att inga hundar är tillåtna på möblerna, alltså soffa, fåtölj och säng m.m. However…

2014-12-17 16.44.00

Mattes lilla krokodil. Som förmodligen inte ens kommer ihåg Matte längre. Men det blir nog bra, bara jag kommer mig ner till honom igen. 🙂

Alfie kämpar på och terroriserar. Omnipotensen är stor och ”Nej” verkar ingen i Tortosa jobba på, vad gäller Alfie i alla fall. Nåja han är liten, just över 2 månader, och jag hinner styra upp det när jag kommer tillbaka. Annars verkar han ha det bra, trots att Matte längtar sig sjuk efter den lilla yviga hårbollen. Jag får titt som tätt rapporter, bilder och filmer. Alfie blir tydligen gnällig och orolig (så stor och stark som han är!) om han blir lämnad ensam, även om det bara är ensam i rummet. Det betyder att han följer hundvakten, eller hundvaktens gamla hund ”Uncle Ozzy” i hälarna vart dom än går.

Häromdagen blev jag uppringd av hundvakten. Det är kallt i Tortosa nu och eftersom det bara verkar vara vi svenskar som hålls med isolering så blir det då kallt även inomhus. Så… Hundvakten går på ”Tra-la-la”, dörren lämnas öppen – annars skriker Alfie – och plötsligt bestämmer sig Alfie för att den bästa platsen att sitta på är i den på ”porslinet” sittandes hundvaktens byxor. OCH, väl installerad mellan anklarna, börjar Lillen kärleksfullt slicka på den porslinssittande hundvaktens vader. Jag sa:
”Men. Jösses! Putta undan skrället. Nån måtta får det väl ändå vara!”
”- Well, it is cold on the floor. He dosen´t like to be alone and dosen´t like to sit on the cold floor…”
Jag menar…

really

”Nuggets” (tuppen) är en elak en. Eller en tupp kanske inte kan vara elak? För det behövs förmodligen ett uppsåt för att vara elak? Men ilsken är han, Nuggets. Varje gång jag är där och matar honom och hans flock damer hör man små, arga fågelfötter rusa upp mot staketet och så står han där, och ser ut som ”Iwillhaveyou!”. Jag personligen har inte så förskräckligt stor erfarenhet av tuppar (av fågelsort!) men den här Nuggets… Han är av ett stridslystet släkte han. Och man kan tycka att tuppar är små, men jösses vad aggressivitet får saker att torna upp sig. Jag tycker inte om tuppslagsmål och ser gärna att den ”underhållningen” försvinner för gott. Ändå… När jag tittar på Nuggets och ser aggressionen så funderar jag om det inte skulle göra honom glad att få sätta näbb och sporrar i någon. Han verkar vara som gjord för att döda. Viker aldrig en cm, inte ens med blicken. När hundvakten är ute och reser tar jag eller en granne till honom hand om hans Zoo (han går ibland under ”Dr Doolittle”). Både hon och jag VÄGRAR gå in i Nuggets revir. Maten slängs över staketet och hönornas ägg får ägaren själv hämta när han behagar komma hem, för vi vill fortsätta leva minsann. Nugget är ca 8 år och har enligt utsago varit ilsken ända sedan han kom, som liten ilsken kyckling. Ska slåss med allt. Alltid. Alltid. Alltid. Jag har varit tvungen att, från andra sidan stängslet, peta ner honom, för han har försökt attackera mig och fastnat, hängandes upp och ner, med sporrarna i stängslet.

Alfienuggets

Alfie gillar alla sina leksaker. Nuggets, innanför stängslet, skulle nog gärna se att Alfie kom in till honom. Så han fick dödadödadöda. Vilket förmodligen skulle hända om Alfie lyckades trassla sig in.

…och så har vi då Kalkonerna. Dora är hönan och Darren är tuppen. Nåt så fantastiskt fula djur… Och stora. Och korkade. Totalt och helt utan hjärna. Dora döpte jag efter Dora (Doris) från Hitta Nemo! För hon påminner om Dora. Fast korkad. Det rör sig förmodligen inte en enda tanke därinne. Bara instinkt. Som ”Nuggets”. Någonstans ser jag likheter mellan hur jag föreställer mig blicken på en T-Rex och Dora & Darren Dinosaurs blickar (även Nuggets och hönorna med för den delen). Dora är min lilla stora favorit. Och när jag tar hand om matningen tar jag alltid lite gammalt bröd med mig. Hon, den lilla dumma raringen, har lärt sig att se när jag kommer och vaggar, försiktigt och lite förskrämd, fram till stängslet, jag går som sagt inte in där – Nuggets igen.., för att äta ur min hand. Dora, som ”person” är så undfallande så jag har försökt boosta henne. Och det har lyckats. Hon har blivit lite tuffare och även om hon tappar brödet försöker hon numer ta det tillbaka.

Tuffar till sig är det inte bara Dora som gjort. En av hönorna har också utvecklat lite skinn på näbben. Ganska tjockt skinn till och med. Det är en skön böna som utan att tveka numer utmanar Dora, som är säkert 4 ggr så stor, om det bröd jag kommer med. Jag håller brödet så högt att bara Dora kan nå det, men nu har lilla hönan Ärtan Pärtan insett att hon kan utmana Dora om brödet. Dora är större och högre, men Ärtan Pärtan flaxar lite med vingarna och vips! Så snor hon brödet. Det har tom hänt att hon plockat brödet ur Doras mun! Way to go Grrl! En höna med attityd. Bueno!

Annars verkar allt rulla på som vanligt där i Tortosa. Fastän jag inte är där. Solen går upp och ner och livet lunkar på. I sitt alldeles egna tempo där i Spanien. Bara Alfie förändrar sig. Enligt några ser han nu ut som en schäfervalp med rottweilerteckning.

Så här såg han ut när jag åkte

…och nu, mer än dubbelt så tung och stor, ser han ut såhär, det lilla hjärtat 🙂 Gissa om jag längtar efter honom!

//Ulrika

…och ”Magiskt i Marrakech” jaa, tänk det håller jag definitivt med om!
…och unga ratar säkert wi-fi i fjällen, det tror jag alldeles bestämt. Frågan är hur får man dom upp till fjällen?

intressant?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Alfie ”The Ruler”, Dora ”The Dinosaur” och Nuggets ”The Force”

  1. Ping: Dora är död. | Casa Ourika

  2. Ping: Vad fattas Dora? | Casa Ourika

Kommentera

