Överlevt julen!

nathan jul

Sonen ironiserar över julen. Bilden har undertexten ”Man ska vara glad på julen”.

För många, många år sedan började jag avveckla julfirandet. Då jag har ”barn”, som på den tiden faktiskt var barn, gick det inte att helt avstyra eländet, men julen minimerades till ett ”minsta möjliga”. Hela cirkusen med att vi ska rusa runt i affärer för att på ett givet ögonblick överlämna inköpta gåvor till varandra är inget som passar mig. Jag är alltså inte bara ”trångsynt” när det kommer till jul, jag är direkt anti-jul. Yes I said it!

Så, under flera år nu har jag gett ”barnen” pengar och endast pengar i julklapp. Varje hundralapp är värd mycket mer på mellandagsrean så jag håller mig envist till pengar. Oftast lägger jag in ett litet ”men”, med tillhörande rynkade ögonbryn och höjt pekfinger, ex vis ”Pengarna är dina att spendera, men jag vill se att du köper något du behöver, något klokt och moget!..” Det är väl inte alltid, eller sällan, har det funnits ens någon gång?, de bryr sig om det där ”men”? Ändå – är man förälder och har ett kontrollbehov (visa mig den förälder som inte har det) så måste man åtminstone försöka. Kontrollera ”barnen” menar jag. Hur det går för mig att kontrollera mina barn?

 

no

 

Förutom att jag uppfattar julståhejjet mer som ett jippo än något annat så tar jag ”julfirandet” som, nästan, en personlig provokation. Nåväl. Julbordet downsize-ades till risgrynsgröt och skinka. I vår familj älskar ”barnen” griljerad skinka och hugger in på den med en frenesi som skulle få grottmänniskor att blekna av avund. I år gick familjens barn loss på den med varsin gaffel. De började så fint, så väluppfostrat och så behärskat (de försökte, de försökte), men när julskinkan ”sprack” (det var faktiskt ordet som användes när jag kom in i köket och, förbluffad över vad jag såg, sa ”WTF?”) så slängdes alla försök att tygla sig åt sidan och det blev mer ”pulled pork” än fina skivor. De stod där som bärsärker och glufsade och gottade sig.

doraent

Dora The Queen

Och jag njöt, jul eller inte jul, av att se glädjen i att unga vuxna stod hukade över en stackars skinka och slickade fingrarna och stånkade och mös. Nu, snart, blir julskinkan überbillig och jag ska se till att det finns julskinka att griljera ända fram till påska. Det enda negativa med julskinka är att jag inte är helt bekväm med den kommersiella hanteringen av levande grisar. Men man vet aldrig, kanske redan nästa jul finns det en ”hemodlad” julskinka i Tortosa och alla kan öka på matglädjen med att veta att det är en ”glad gris” som spisas. Det blir en skinka med knorr det. Vi får se hur det blir. Planer finns hur som helst. Kalkoner har jag redan ”ordnat”. Har ”delad vårdnad” kring 2 kalkoner i Tortosa, en honkalkon, som heter Dora, och en hankalkon som heter Darren, samt en galen tupp, Nuggets, och tre hönor (de har inga namn). Dora har precis börjat lägga ägg så kanske det blir gott, hemodlat, hemslaktat kalkonkött om ett tag. Bara Dora börjar ruva.

moneyHursom. Förutom julen tycker jag även illa om TV:n. Eller tv kanalerna. Eller nåt. Jag använder helst TV apparaten endast som en större datorskärm. Anledning; reklamen. Jag blir provocerad av reklam. Också. Dels blir jag vansinnig när jag tittar på en film och plötsligt – ”nu blir det reklamfilm”, dels irritationen över reklam där exempelvis flickor hyrs in för att locka oss lite mer, (hm, vad ska jag kalla det?) ”fransiga” kvinnor att köpa anti-rynk-kräm. Jag vet inte, men jag tror inte att det finns en enda kräm i hela världen som får mig att passera som 20? Och varför skulle jag ens vilja det? ”Been there. Done that. Got the t-shirt. Move ON!” Eller att i reklamen är det alltid kvinnor som diskar.  Alla som varit runt mig, när jag inte haft tillgång till diskmaskin, vet hur illa jag tycker om att diska. ” …so… I´m a woman, and I don´t do washing up!” Jag kan kompromissa vad som helst för att undvika diska. I min värld är diska ett jobb alla ska dela på. Utom jag. Så jag ”vågar vägra” tre saker; jul, tv och att handdiska. Förutom alla andra saker jag undviker.

absolutNåväl. Sätter mig på julaftonskvällen att titta på TV. Jag är nöjd med att ha undvikit julstressen, jag är glad att ”ungarna”, åtminstone två av tre, är med på mitt anti-jultåg och känner således en frid och en fröjd. Försöker med TV:n igen. För millionte gången. Så kommer reklamen… Och med tjut och skrik, pukor och trumpeter, ville Elgiganten, H&M och alla de andra ”köpmännen”, som precis slagit nya försäljningsrekord typ, påminna oss om att den 25:e är det dags att ge sig ut igen med nya friska pengar och slå sig in på mellandagsrean. Jag dånade en anings. Och slog av TV:n.  ”Nu får tamejfan glada julen vara slut, slut, slut”. Barnen är informerade om att nästa år kommer jag, förmodligen, inte till Sverige över jul, men bjuder gärna ner dem allesammans till Tortosa och så går vi ut och äter en spansk brakmiddag för en svensk spottstyver när det blir vintersolstånd. Ett subarktiskt midvinterblot vid subtropiska Medelhavet. För det tycker jag är en händelse väl värd att fira. Att solen slutar tappa mark och ljuset vinner. Och vem vet, jag kanske blir så glad av det att jag tom köper vintersolståndspresenter. You never know! 🙂

Und das war alles! Für jetzt.

//Ulrika

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

