Blott Sverige svenska pizzor har

1kallKom så tillbaka till Sverige i torsdags. Kallt är det här i Roslagen, under minus. Dimman var tjock när vi landade, så tjock att jag fick närmast en hjärtkollaps när vi tog mark. Trodde vi var uppe i molnen när vi plötsligt landade. Allt gick väl förutom att det är förskräckligt tråkigt att sitta i flygplan. Sen är det det här med att Tortosa ligger knappt 2 tim från El Prat, och till sängen i Sverige är det 1 tim från Arlanda. Och flygresan tar 3,5 tim. Plus incheckning o.s.v. Det går alltså en hel dag till att resa. Det känns som att lusten att leva sakta rinner ur en. Precis så tråkiga är flyg och flygplatser.

50 SEK för en kopp kaffe och lite, lite chips. Konkurrensen är väl inte direkt mördande där uppe i luften instängd i ett flygplan. Så, varför tar flygbolag så galet mycket betalt? Because they can. Antar jag,

Födelsedagar har kommit och gått under tiden jag varit borta. Sonen har blivit 22, Äldsta dottern blivit 20 (och ja hon gjorde som vi många andra gjort, vaknade på morgonen och gick till systemet, gick direkt till systemet, utan att passera gå) och Yngsta dottern blivit 16. Den där tiden går fort… Förutom när jag sitter på flygplatser eller i flygplan.

1miriamLilla Miriam då? Jodå, var hundvakt åt henne fredagsnatt minsann. Hon är som ett yrväder och springer omkring i sin maffiga FBI tröja och är märkvärdig. Och så en liten ytterkappa när hon ska ut. Och hon behöver kläder. Är hon ute i kylan i bara sin egen päls skakar hon inom minuter.

Alfie, eller Alfred, verkar inte vara så särdeles brydd över att jag försvunnit.

Tråkigt lämna lilla knytet Alfie (som Short Legs heter numer). Men jag får dagliga uppdateringar med bilder och små hälsningar så jag i alla fall får se honom. Om än bara på bild. Han är i goda händer, ändå… Det är olyckligt att han präglas på andra människor nu när jag är borta. It it what it is. Han både växer och utvecklas i en rasande fart. Och jag blir borta ”länge” den här gången. Förhoppningsvis åker jag tillbaka till Spanien mellan jul och nyår. Fram tills dess ska jag njuta av att vara tillsammans med familjen. Trots allt är det jul och familjehögtid. Och även om jag inte är speciellt förtjust i julen så är jag förtjust i familjen.

Och så känns det konstigt att gå omkring utan barlast. Med jämna mellanrum kommer jag på mig själv med att oroa mig över att jag inte sett eller känt av Alfie på ett tag. Varärhan?Varärhan?Varärjag? Jasså. Ok. Nåja och dåså. 😛 Och lyssnar du, hör du att han kämpar på och morrar också.

pizza

Ser inget vidare ut men tycker man om svensk variant av pizza så gör man. Och det gör jag. Speciellt nu när tillgången är, vad ska jag säga?, begränsad.

Nu går jag och lägger mig. Kallt ute och mörkt och jag blir trött. Imorgon stundar en födelsedagsfest i Äldsta dotterns och Äldsta dotterns pojkväns första lägenhet. Med tårta och familj. Och idag till lunch/middag blev det en pizza. Det här med kaviar och hårt bröd o.s.v. kan jag vara utan. Men ibland blir jag helt besatt av tanken på en pizza. Det finns pizza i Tortosa men de är inte som pizzorna jag är van vid. Och pizzasallad känner dom inte till. Så idag blev det en pizza. All is well! 🙂

På återhörande folks!
//Ulrika

Nämen visst! Hur har jag ens kunnat flyga utan att ta med mig en gran undrar jag?

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Casa Ourika, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

