…och regnet det bara öser ner

Här är det höst. Höst, höst, hemskt mycket höst. Kallt och surt och lite eländigt. Regnet har öst ner i 3 dagar. Enda avbrottet i det monotona regnandet är när det  blåser upp till storm. Vilket händer flera gånger om dagen. Regn och regn, sen regn och storm, och så tillbaka till ”endast” regn. Och mörkt. Och kallt. Kallt och mörkt. Nu, kl 07.30, är det 11 grader varmt och kolsvart ute. Förhoppningsvis blir det soligt idag, det ser i alla fall lovande ut, med klar himmel. Om 19 dagar, 21 december, är det vintersolstånd och sen börjar det om, med våren är bara någon månad bort. Och om ett halvår svettas jag omigen. 🙂 Precis som jag vill ha det.

1.AlfieLiten skrutt tycks klara sig bra. 5 veckor och mördar redan allt han ser. Skor, flipflop, fötter, byxben, händer, hår… Kriget kring att inte bita i kablar har börjat och så tränar vi tydligen på att morra också. Det morras hela tiden. Åt allt. Och knorras. Jag tror Alfie tror han talar till mig. Nåja, han är fortfarande trevlig. Så jag behåller honom. Avmaskning och avlusning gjort. När jag kommer tillbaka blir det veterinär besök för att få alla Alfies papper i ordning. Om någon är intresserad så finns det en flicka och en pojke kvar. 😛

1växthusVad händer mer då? Jo, jag bygger mig ett växthus. Ett litet ”grönområde-to-be”. Där föreställer jag mig att all sköns växter och grönsaker ska leva och frodas till våren. Saffranskrokus och novemberkaktus, eukalyptusträd och avokado, Mårbackapelargon och Afrikas blå lilja för att nämna några små, rara växter. Något mer matnyttigt kan det också tänkas bli. Funderar på att försöka leta upp en vaniljorkidé att plantera i växthuset. Tanken att plocka egna vaniljstänger tilltalar. 🙂

…och den här ”I´m an albatraoz” har nu spelats dygnet runt på radio. Texten är inte så lite skruvad, och jag sitter med några vänner kring en Estrella då frågan kom upp: ”Vad vill denna Aron Chupa säga med låten ”I´m an Albatraoz”?” Videon gav inga ledtrådar, så jag vände mig till ”Wikipedia”. …och Lo and Behold, Aron Chupa är svensk! Plötsligt blev jag übersvensk och überstolt. ”Absence makes the heart grow fonder” antar jag. Och så här på lite avstånd har jag blivit mer fäst vid Sverige.

//Ulrika

…och det här blev väl lite knasigt? 😛

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Casa Ourika, Djur och natur. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till …och regnet det bara öser ner

  1. Steve skriver:

    Alfie artar sig ser jag. Men, till vad?

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Jaa du, inte vet jag… Han har något av rottweilerteckning men kommer inte bli lika bulkig. En äkta gatukorsning. Så han kanske blir en rondell när han är färdigbakad? 🙂

      Gilla

Kommentera

