Jamen, varför inte totalt spåra ur?

wtfNu är det snart dags att åka norrut igen. Det lackar mot jul.

I Sverige pluggar sonen vidare. Äldsta dottern förbereder flytt till eget boende och Yngsta Dottern lär sig bygga hus på gymnasiet. Här? Händer det något i España? Jodå, visst gör det det, i förrgår t.ex. då hände det minsann grejjer…

Jag bestämde mig för att göra mig en tur runt några handelsträdgårdar. Igen. Bara för att titta liksom. Igen. Hur det gick? Illa. Igen. Fast nu gick det mer fel än jag trodde ens var möjligt och på sätt jag aldrig kunnat föreställa mig. Planen var att endast titta. Jag åker som sagt till Sverige snart och även om det är höst här och solen är mer varsam, temperaturen lägre och regnet mer frekvent förekommande så behöver växter fortfarande viss omsorg. Så jag bönfaller mig själv att vara sansad. Dels behöver jag pengarna till annat och dels behöver jag inga växter nu. Jag har fullt upp ändå och ska som sagt strax resa härifrån.

På min väg till handelsträdgårdarna passerade jag ett hus med gårdsförsäljning av mandariner, apelsiner, meloner o.s.v. Noterade och planerade att stanna på vägen hem. För att köpa mandariner.

5.KameliavitHandelsträdgården blev svettig. Köttets lustar är starka och tyvärr sinnet något vekare. Det började med en vit kamelia. Vem i hela friden kan motstå en vit kamelia? Tydligen inte jag i alla fall.  Kamelian . Jag föll som en Norrländsk fura, raklång i fällan. Så det blev en vit kamelia. 10 Euro. Ok, tänkte jag, kan leva med det även om den dör när jag inte är här.

3.wisteriaSen kom jag till Wisteria, eller blåregn. I blomning är den fantastisk med sagolika långa, hängande klasar av små blå blommor. Ja man hör liksom på namnet att det är ett regn av blått. Jag har försökt, och försökt, och försökt odla den i Sverige, jag vet att det är för kallt där jag bor och mina ansträngningar varit fåfänga, men jag har ändå fortsatt. Dragit upp den från frö gång på gång för att se den dö påföljande vinter. Här är det perfekt för Wisteria så när jag stötte på den i handelsträdgården blev striden kort, egentligen ingen strid alls för att vara ärlig, och Blåregnet fick göra mig och Kamelian sällskap i bilen.

Sen, mina vänner, spårade precis hela alltet. Sinnets frukter, köttets lustar, hjärna, rim och reson, sans och vad det nu kan vara slog över på ”off” och galenskap slogs ”on”.

1.mandarinerDet var vid mandarinerna det skar tvärfel. Stannade som planerat och kliver ut. Jag möts av en stor, kraftig blandrashund med rottweilerteckning som hälsar mig välkommen. Kvinnan i huset kliver ut och bakom henne ramlar och rumlar 3 stycken bollar av mjuk, svart päls ut. Kvinnan ser mitt ansiktsuttryck och agerar blixtsnabbt. Hon plockar med ljusets hastighet upp den tjockaste hårbollen och placerar den i min famn. Det lilla nystanet kryper, som om den fått instruktioner, upp till min hals och borrar in sig där. Och där, i det ögonblicket, tappade jag kontrollen. Jag förstod även med min löjliga spanska att det var den trevligaste/roligaste/smartaste (selling it! selling it!) av de tre och vi kommer bli mycket lyckliga ihop. För det kunde hon se, att vi passade ihop. Hepp!

15 minuter senare sitter jag i bilen igen. Nu har jag tydligen köpt 7 (!) kg mandariner och fått 1 hundvalp. Den här mandarin- och hundvalpsdamen, tandlös och till synes värnlös (?), har innan jag hunnit fatta någonting fått in mig, en 4 veckors hundvalp och en bautasäck mandariner i bilen och vinkat av mig.

Där sitter jag och Lilla ”Short legs” (arbetsnamn) i bilen och tittar på varandra medan vi rullar iväg. Jo, just det, jag fick en lite mjölk också. ”Damen” hävdade med bestämdhet att den här 4 veckors ”knorrhanen” äter precis allt som finns, ”verduras” (grönsaker), kött, fisk, gräs, cement (if need be) och bara jag ger den lite mjölk då och då så kommer han vara ”så glad, så glad” och allt ska bli ”feliz”.

Nu har jag knappt en vecka på mig för att bestämma mig för hur fortsättningen ska bli. Till ”Short legs” fördel ska sägas att det är en rar liten sak. Så nu börjar samma cirkus som med Miriam, veterinär, chippas, pass, vaccinationer, avmaskning, avlusning, örontvätt o.s.v. Det är en ung, ack så ung, liten herre, men han verkar ok. Vi får se vad veterinären säger. Just nu lever han på varm mjölk och finhackad, kokt kalkon. Magen verkar klara omställningen, olyckorna är få och det kissas och bajsas utomhus. Kanske för att vi är ute hela tiden? Mer jag som är skakad. Jag behöver uppenbarligen arbeta fram en strategi. Tandlösa damer som säljer mandariner efter vägen ska man tydligen inte lita på. Inte sig själv heller.

1shortlegs

//Ulrika
…och ”Det är mörkt i Sverige”. Det är det här också, fast inte lika kallt.

Casa Ourika på Facebook.
Casa Ourika på Twitter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jamen, varför inte totalt spåra ur?

  1. Ping: Satans tjuvar. Och kriminella banditer!! Del 1. | Casa Ourika

  2. Emma Vazic skriver:

    Short Legs var väl helt underbart namnval! ”Patatas cortas” eftersom den är spansk så den förstår något?
    Jag har köpt blåregn två gånger och sått en gång, det klarade inte vintern hos mig heller men nu bor man ju varmare så när jag har en plätt – för det ska jag ha! – så blir det definitivt en här med! För de kan väl inte trivas i kruka, tro?

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Skulle tro den klarar ett liv i kruka? Men blir inte lika superstor då föreställer jag mig? Min kommer nog stå i kruka fram till våren eller nästa höst. Eller något 🙂

      Gilla

  3. Steve skriver:

    Att bli med hundvalp på detta sätt är inget jag skulle rekommendera, men jag har en känsla av att detta ”äktenskap” ändå kommer att bli lyckligt. Ni blir nog ett riktigt radarpar. Lycka till med “Short legs”.

    Gilla

Kommentera

