Ännu längre norrut, med somriga trädgårdar i sinne!

fot

…annars kan man ha det såhär 🙂 I Tivenys, med en Estrella, utanför Tortosa, vid floden Ebre en dag efter slagsmålsliknande beskärning av mina olivträd.

bär det av till idag. Till Ångermanland närmare bestämt, och deras ”härliga”, ”friska” 5 grader… Jag, Äldsta och Yngsta dottern åker till Morfar deras, alltså min pappa. Enda positiva med höstvädret är att det är ok att åka långt i bil. Jag föredrar ändå att åka svettig, i bil utan luftkonditionering, med nedvevade rutor och stekande sol. Men det är jag det. 😀

 

 

dainty white

Dainty White a must have!

Om 3 dagar skvalpar jag ner mot Tortosa igen. Tjoho! Tick. Tock. Tick. Tock. Igår klev en Emma, länk till hennes blogg här,  in på bloggen. En som inte heller är ”skotträdd” utan tvärtom, aldrig åker hemifrån utan sin sekatör/sax. Emma har en hibiscus ”Dainty White” och gissa om jag är avundsjuk?!

Jag vet inte vad som hänt, men plötsligt tangerar  Hibiskus bli min favoritblomma. Alla dessa rosa, lila, vita varianter har jag aldrig sett förut och blivit tokförälskad i. Jag har alltid tyckt hibiskus är fina men nu… med alla de färger jag nyss upptäckt är jag berusad!

Efter en stund på internet (Tack igen till alla storsinta människor som delar med sig av sina erfarenheter!) så inser jag att det här med att ta skott går att utnyttja till fler saker än bara blommor. Rosor (det visste jag iofs), citrusfrukter, mängder med fruktträd o.s.v. Jag var redan anhängare av ”cuttings” nu är jag fanatiker! Kommer ”hem” på måndag, och på tisdag ska här skapas trädgårdsmagi! Jag och min lilla fina sekatör ska ge oss ut och fixa skott av apelsiner, citroner, mandariner, Jakaranda, rosor, rosor, rosor m.m. m.m. Om någon som läser det här har ett Pomeloträd (även Pompelmus Citrus maxima) får ni gärna skicka mail till mig casaourika@gmail.com. I. Want. A. Cutting. 😀 Eller om ni har någon uppfattning om var i Spanien jag kan skaffa mig ett sånt träd. För att göra allt något svårare så heter Grapefrukt ”Pomelo” på spanska. Men det är inte ett grapefruktträd jag är ute efter  (jo det också, men det kan jag fixa själv) utan en Citrus Maxima.

vandrande jude

En blå-blommande vandrande jude.

Mycket trädgård blev det idag… Mer kommer här: De flesta av oss har haft en vandrande jude i fönstret hemma i Sverige. En del av er har säkert fått den att blomma, jag är inte en av er. Mina har aldrig blommat, jag har heller aldrig sett någon vandrande jude blomma tidigare. I trädgården fanns en liten undanskymd vandrande jude. Lite ointresserad av dess existens stoppade jag den i en kruka och vattnade en anings hipp som happ. Plötsligt blommar den! Med fantastiska små blå blommor. Who knew? Inte jag i alla fall. En trevlig överaskning minsann. Det är såna saker som får mitt hjärta att le. Och glada hjärtan behöver vi allihopa! Find your fix folks!

Nu är det dags att packa sig iväg mot Ångermanland. För att bryta detta centraldirigerade trädgårdsinlägg så ger jag er 3 roliga minuter med Francis Dilorinzo och hennes stand up ”Homemade Implants” eller Boobs Galore!

En trevlig dag till er och ca 5 timmars körning till mig och 2 av mina 3 barn.

//Ulrika

och ta det lugnt när ni flyger för guds skull. Det här verkar alldeles för dumt.
Intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Ännu längre norrut, med somriga trädgårdar i sinne!

  1. Lena i Wales skriver:

    Ha det bra i Sverige. Själv är jag på jobbresa i Spanien. Rundtur i Andalucia, just nu i Cordoba.

    Gilla

  2. Steve skriver:

    Hälsa Ångermanland, min barndoms hemtrakter.

    Liked by 1 person

  3. Emma skriver:

    Synd du inte hörde av dig tidigare. Min Dainty White är ju kvar hos lillebror i Sverige (om nu blomman fortfarande lever, vill säga) och han är just nu i Paris. Annars hade jag ju kunnat be honom klippa av en bit och skicka inom Sverige så att du hade kunnat ta med till Tortosa i bagaget. Hojta till vid nästa Sverige-besök! Eller om han kan klippa med sig en bit när han kommer i jul…Om blomman lever så fixar vi det!!!

    Liked by 1 person

Kommentera

