Det var nog inte Ebola trots allt, tror jag :)

För idag mår jag något bättre. Ebola ska man bli sämre av, efter den inledande känslan av influensa, åtminstone om jag förstått det hela rätt. Och jag är på bättringsvägen. Så det var nog endast en släng av den där förskräckliga ”The Man Flu”. Och det förstår ju vem som helst, att när en mans-sjukdom, som inte kan drabba kvinnor, ändå drabbar en person av det kvinnliga könet, så blir det en värre variant av The Man Flu än vad män får. Personligen har jag absolut inget som helst immunförsvar mot ”The Man Flu”. Den drabbar mig med jämna mellanrum.

Annars då? Vad har hänt i Tortosa? Förutom olivskördsförberedande åtgärder?

Jo massor! Jag har skaffat mig en liten sekatör som alltid åker med mig i handväskan. Med den ser jag sakta men säkert till att utöka mina trädgårdsväxter. Har nu samlat på mig skott av lila, rosa och vit hibiskus. Röd hade jag sedan tidigare. Samt en variant av äkta Jasmin och en blå klätterväxt som heter något jag inte kommer ihåg. Och lite annat krafs.

purple hibiscus pink hibiscus white hibiscus red hibiscus

Jakaranda

Ser ut som att ett Jakarandaträd i full blom skulle kunna samspela med alla mina olivträd tycker jag.

Man kan tycka att en växt hit och dit för 2 – 3 – 4  Euro är peanuts, men ska man bygga en prunkande trädgård växer de där 2 – 3 – 4  Eurona, lika säkert som att det finns sand i Sahara, strax till en flod av utgifter. Så min sekatör ser till att kapa kostnader för mig. 2 väl investerade Euros. Ser jag en växt jag vill ha, tar jag helt sonika fram min sekatör, ser mig omkring för att säkerställa att jag är obevakad och knipsar av ett litet skott. Och än finns  hibiskus kvar att fixa. Helvita, olika former, andra färger o.s.v. Härliga tider. Strålande tider. Samt alla andra växter. Nästa på ”vill ha” listan är en Jakaranda. Tydligen ska det gå fint att ta skott av Jakaranda.

2014-09-06 16.06.35

Daughter goes mermaid

Förutom blommor och oliver så har jag haft fint besök. Yngsta dottern kom och hälsade på i början av september. Vi mös och pös och rådde om varandra hon och jag. Kom fredag och åkte måndag. Lite strand, lite festival och lite slappa hann vi med.

Samt ett åskväder på måndagmorgonen. Ett inte så litet heller. Plötsligt, när vi, tidigt tidigt, skulle till Barcelona och flygplatsen, brakade Tor lös med både hink och hammare. Och brakade loss ordentligt. 2 timmar av galet åskande och galet regnande.

2014-09-08 06.43.11

Väl i Barcelona syntes inget av Tors vansinne. Ty där var det lugnt och stilla. Barcelona by morning.

2014-09-25 19.23.53

Marorna kräver skatt när dom beskärs.

Naturligtvis har jag mer att berätta, men om jag ändå ska försöka köra på sympatilinjen så tänker jag göra det först och ordentligt. All in så att säga. Jag är inte bara sjuk, jag är också sargad! Olivträden ser ut att vara snälla, kloka Madamer men låt er inte luras! De är vargar i fårakläder de där. Illasinnade häxor är vad de är. Förhoppningsvis hinner jag läka lite mer innan det är dags för skörd. Nu är jag själv ingen ängel, och vinner gör jag, men det kostar. Kostar dyrt.

Nåja, nog för idag. Ha det gott alla, i regnet… I Tortosa ligger temperaturen mer än dubbelt som här. Runt 30 väntas det bli längs solkusten idag. Upprepar, runt de 30…

//Ulrika

och man behöver inte åka längre än till Medelhavet för att få lite värme i själ och hjärta.

Intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Casa Ourika, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Det var nog inte Ebola trots allt, tror jag :)

  1. Ping: Ännu längre norrut, med somriga trädgårdar i sinne! | Casa Ourika

  2. Steve skriver:

    För väl att du är på bättringsvägen och att det bara var en släng av en sån där manlig åkomma.
    En smart investering, den där sekatören. Ska bli spännande att följa hur ni tillsammans skapar den där prunkande trädgården.

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Haha ja en får vara glad så länge jag inte får prostataproblem. 😛

      Håller på att snöa in på trädgård nu. Det går ta skott från mängder av fruktträd så med start nästa vecka ska här jobbas hårt med Den Goa Sekatören!

      Hoppas allt är bra med själv?

      Gilla

  3. Emma skriver:

    Den blå blomman, kan det vara blyblomma?
    Jakaranda är annars lätt att dra upp från frö, jag gjorde det hemma i Sverige och de blev säkert en halvmeter under en säsong. Sedan tyckte jag att de skulle överleva vintern ute men det tyckte inte de…

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Haha, ja Trial & Error är vägen att gå, iaf om man frågar mig. 🙂 Googlade blyblomma och well, Honey, jag har fått tag i en Mästare! Visst var det blyblomma.

      Tackar och bockar och Tusen Tackar till!

      Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Läste just på om Jakaranda. Tar man skott blommar den flera år före om man drar upp den från frö. Jag får köra dubbelt och både ta skott och frö. Så är jag garderad upp till öronen 😀

      Gilla

  4. Emma skriver:

    Hej,
    Har precis börjat nosa runt på din blogg, älskar ditt sätt att skriva!
    Vill du ha ett tips ifrån en annan ”skottare”? En sax/sekatör, en bit kirurgtejp, en penna och kameran i mobilen – då har man full koll på vilka skott man utökar sin växtlista med! Klipp av, sätt en bit tejp runt (högt upp, över kommande vattennivå), sätt ett nummer, håll upp mot den blommande växten och fota. Jag fick på detta sättet en Dainty White (hibiscus) på Mallorca. Lillebror har den nu när vi flyttat till Spanien, vi med.
    Nu ska jag lägga till dig i min blogglista!

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Googlade ”Dainty White” och en sån blev plötsligt ett måste! Tack för tipsen! Sekatören följer mig som en hund, ja nåja när jag kommer ihåg den – det har hänt att jag rivit och slitit av grenar.., och bild tar jag, nu ska dock ”verktygslådan” utökas med tejp och penna finns redan. Tusen tack.

      Glider in och säger hej ”Hemma hos Emma”! 🙂

      Gilla

Kommentera

