Sjuk, jag är sjuk!

Efter 40 dagar med värme i Casa Ourika landade jag så i höstrusk på Arlanda. Den senaste tidens återrapportering kring livet i Tortosa har varit noll och nada (jag vet, jag vet!), mest för att livet kom emellan mig och min bloggambition. So it goes antar jag…

2014-10-08 09.35.20

MiniMiriam med Äldsta dottern.

MiniMiriam har nu varit i Sverige i 60 dagar. Och på den tiden har hon hunnit lära sig krypa, sitta, pussas, rulla runt o.s.v. Hon är som en cirkushund. MiniMiriam, Äldsta dottern och Äldsta dotterns pojkvän leker 24/7. Det tränas, skrattas, hoppas o.s.v. MiniMiriam verkar vara i himlen och jag antar att hon är det också. Från gatan och självförsörjande till omsorg och omhändertaganden på 3 månader är inget annat än fantastiskt.

…och så blev jag sjuk mitt i alltihopa. Hann bara vara i Sverige i två dagar innan jag fick halsfluss eller influensa, undrar om det är en hint? En av anledningarna till att åka till Sverige var och är att träffa min 84-årige pappa. Men nu vet jag inte… Att dra med sig halsfluss till en 84-åring kanske inte är något vidare värst smart? Och  sympati finns ingen att hämta, trots att jag har feber och kämpar mot Liemannen för att han inte ska ta mig med sig. Ingen tycker synd om mig, allt jag hör är ”You´ll live.” Otack är världens lön. Jag fick i alla fall träffa alla härliga barn jag har. Sonen, som pluggar på annan ort, var hemma för att fira pappa sin. Så jag fick träffa dem allihop. Kärlek!

2014-09-25 18.16.49

Olivträd före

Måndag den 13:e åker jag ner till Tortosa igen. Då är det dags för olivskörd. Tror jag i alla fall. I år får man ca 6 kr per kilo och det säger mig precis ingenting. Jag har ingen aning om hur många kg oliver som ryms i ett släp. Jag har ingen aning om hur många släp med oliver jag får ihop. 1 släp? 10? 25? Jag har helt enkelt ingen aning. Men det ska bli spännande. Under flera veckor har jag nu roddat med olivträden för att kunna skörda. Jag har rensat under de olivträd som ser ut att ha bäst oliver. När man skördar ska marken helst vara helt ”ren” under trädet. Inga rotskott, inget ogräs, inget gräs. Det är för att man lägger ut nät och sen krattar man ner oliverna med en liten handkratta och så ramlar dom ner på nätet och det blir lätt att plocka upp dom. Det låter inte så förskräckligt svårt? I teorin i alla fall.

2014-09-29 17.32.52

Olivträd efter. Det blev en liten rabatt också. Med en fantastisk lila hibiskus.

Pepe springer titt som tätt och tittar till så jag gör rätt. Oftast tar jag till mig hans råd men jag har börjat ha egna uppfattningar. Till Pepes förtret. För mig ska olivlunden ska inte bara vara praktisk, den ska vara fin också. Där går våra uppfattningar något isär. När han säger åt mig att jag ska göra si eller så, händer det, inte så ofta, men det händer, att jag säger emot. Varje gång frågar Pepe ”Varför?” (Per qué?) och jag säger ”Me gusta” och så följer den där huvudskakningen Pepe behärskar till perfektion. Jag stålsätter mig och gör ändå som jag tänkt. Men oftast får jag tummen upp.

5 dagar kvar till avfärd. 26 grader i Tortosa igår, 10 här. Solsken i Tortosa idag, regn och höstrusk här. Då är det inte konstigt att man längtar bort nån gång.

På återhörande!
//Ulrika

och eftersom jag har feber, ont i halsen och ont i kroppen, samt kommer från Spanien så vaknade rädslan för att det ska vara Ebola

Intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Casa Ourika, MiniMiriam. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sjuk, jag är sjuk!

  1. Jerry skriver:

    Så här på lite distans, så blev man ju lite orolig över tystnaden… gott att få ett livstecken trots den förmodade ”ebolan”….

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Jag förstår det, sorry… Slitit liv och lem ur mig med dessa olivträd. Fast fint blir det. Jag ska skärpa mig och se till att Den Långa Tystnaden inte upprepas. Om jag nu inte har Ebola förstås (tecknen finns där!) för då är det skarpt läge minsann.

      Gilla

  2. Steve skriver:

    Hoppas att du piggnar till inför återresan.
    MiniMiriam verkar ha funnit lyckan i livet. Då också till lycka för sin omgivning.

    Gilla

Kommentera

