”El problem” eller elproblem.

2014-08-28 11.23.23

Min första närkontakt någonsin med en multimeter. ”Man lär sig något nytt varje dag.”

Av allt el-ändes el som kan trassla här hade jag aldrig satt ens en endaste enkrona på att AC adaptern till datorn, modern som den är, skulle lägga av. Men det gjorde den. Igår. Ena sekunden funkade allt och nästa laddades inte datorn. Om det tycker jag inte.

Så hur gör man då och här? Vart börjar jag, hur gör jag med ett problem jag inte ens kan kommunicera på svenska? Inte visste väl jag… Sökte och fick stöd och hjälp från hemlandet, på hemspråket, för att starta en mycket haltande felsökningsprocess. ”Jag tror du har en sorts multimeter (vad är det jag har säger du?), den röda ska vara på stiftet i kontakten som du ansluter till datorn och den svarta ska vara utanpå, på den del som blänker”.  Ok…

Sen startade en intensiv kommunikation med bilder och filmer från min mobil till min el-guru i Svedala. ”Vet du var ”multimetern” finns eller ens är?” – ”Är det här rätt?” – ”Ska ”multimetern” vara inställd så här?” – o.s.v. Sakta men säkert arbetade jag mig fram till att det förmodligen inte var fel på datorn, det var ström i vägguttaget och då återstod bara den lilla ”boxen” som sitter på sladden mellan uttaget och datorn. 29 Euro och jag har en ny sladd med en fungerande AC adapter (heter det ens så?). Vilket i sin tur gör att jag har en laddad och fullt fungerande dator igen 🙂 ”Tot bo!” som vi skulle sagt vi katalaner. ”Tot bo”.

2014-08-29 19.00.46

Gick fort att få ner antalet från 7 till 3. I skrivandes stund finns det 0 kvar. Och för den som inte vet det, färska fikon ska man försöka ta det lugnt med. Det är lätt att bara vräka i sig, så goda är dom. MEN efter höst kommer vinter. Och i fikonsammanhang betyder det att det blir svårt att lämna ”the ladies room” när man ätit färska fikon. Det är mer effektivt än färskpressad plommonsaft. Mycket mer effektivt. If you catch my drift…

…och så kom lilla rara Pepe ner med 7 st fikon. De såg så fina ut att jag misstänker att han med omsorg valt ut dom en och en. Uppställda på ett fat såg dom otroligt vackra och frestande ut. Och de var de godaste fikon jag någonsin ätit. Någonsin. Och eftersom jag stod och log som ett barn (en fyrtionioårig sjuttonåring?) så lovade han, igen med lite manueldrag, högtidligt att komma och ympa in en kvist av hans ”riktiga” fikon här. De fikon jag har här (4 trädbuskar) är vildsådda och goda, men hans är förstås förädlade och, ja, det är skillnad… Innan det blir fråga om något ympande måste det bli mer höst. Det olivträd vi har beskurit här, helt utan vägledning av Mäster Pepe, har jag noga uppvisat och fått beröm av Mäster Pepe för. ”Mólt be!!!” sa han allvarligt medan han inspekterade olivträdet från alla håll och kanter. ”Mólt be!”

Så grejjen är som vanligt inte vad man har utan vad man gör med det man har. Och hur man löser sina problem. För en sak kan man vara säker på, livet innefattar problem, det är typ en av ”biverkningarna” av att leva. Och om de problem man har är en havererad AC adapter och behöver lära sig hur man hanterar en multimeter så borde man nog känna sig priviligierad igen. Ebola är en katastrof. En trasig AC adapter är inte det. Man måste nog ha lite perspektiv tror jag.

Ha en bra dag alla. Idag ska jag visa mina vänner Caramella. Så vi ska i alla fall ha en bra dag här. Kramizzz…

//Ulrika

mer perspektiv. Här är är en film över hur Europas och Asiens gränser förändrats under tusen år. Sätter nutid i ett sammanhang mellan dåtid och framtid.

Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ”El problem” eller elproblem.

  1. Ulla & Torgny skriver:

    Bra att du fick ordning på dina el-problem…..älskar färska fikon, du åt väl dem tillsammans med ost hoppas jag………

    Go’ fortsättning på helgen!

    Gilla

  2. Preciosa skriver:

    Hej!
    Den här mannen har haft problem…otrolig historia om en president :
    http://www.dn.se/livsstil/jose-mujica-det-ar-varldens-alla-andra-presidenter-som-ar-konstiga/

    Chao P ♥

    Gilla

  3. Steve skriver:

    Vi behöver nog alla tänka till ibland för att inse skillnaden mellan en katastrof och ett problem. Av problem lär man sig oftast mycket medan katastrofer sätter helt andra spår.
    Du är sannerligen lösningsfokuserad, vilket antagligen är en förutsättning när man skaffar sig ett hus på vischan i Katalonien.

    Gilla

Kommentera

