Att flytta med Norwegian

En ny typ av flyttkärra

För många månvarv sedan, när jag var mycket ung, ni vet, då dinosaurierna fortfarande strövade jorden, flyttades det lite hit och dit mellan olika länder, städer och lägenheter. Att flytta var en snabb historia. Ofta var det med hjälp av goda vänner och några kassar och fort var det gjort. Sen blev jag vuxen (well..) och flytt innebar mer av flyttkartonger och släp och samma goda vänner som dåförtiden hjälpte till att bära tunga möbler. Idag har själva flyttprocessen kantrat något, på ett alldeles speciellt sätt, as it does… Jag flyttar den här gången medelst Norwegian. Det är inte för att Norwegian på något sätt utmärker sig som lämpligt att flytta med, utan det beror på att de landar på El Prat terminal 2 (där tåget finns), de har billiga flygbiljetter, snabba att checka in med, har wifi ombord och är överlag trevliga. Så jag flyttar nuförtiden med Norwegian.

2014-08-23 08.40.57

Alla helvetespackningars moder. Meen you do what you gotta do. Och om någon undrar över den illrosa resväskan till vänster så kan jag säga att jag rest med stiliga, svarta och grå resväskor i hela mitt liv. Tills jag ruttnade på att lyfta svarta och grå resväskor av transportbandet bara för att inse att det inte var min stiliga, svarta eller grå resväska. Och då köpte jag en som i alla lägen skiljer ur sig från mängden. Som om färgen inte skulle vara nog, virar jag svart silvertejp runt den så jag från en kilometers håll ser att ”Där är den!”. Och vet ni vad? DET FUNKAR! 😀

…och det är inte det lättaste! 20 kg incheckat bagage och 10 kg handbagage, totalt 30 kg blir inte mycket till flyttlass. Många flygbiljetter krävs det… För att få ner ett helt bohag i storlek medelålders kvinna, menar jag. Det är alla små saker man samlat på sig över tid som man vill ha med sig. Det är det där ”hemma” som jag tycker om. ”Hemma” som består av just de saker jag samlat på mig. Över tid. ”Helheten är större än summan av delarna” ungefär. Och eftersom det är så så, nej – sakerna går inte ersätta med nya likadana saker.

Planen är att till våren köra ner ett flyttlass. Sen hoppas jag kunna åka med bara en liiiten, liiten handväska som rymmer pass, mobil och plånbok ungefär. Fram tills dess är det flytt med Norwegian som gäller. Gjutjärnsgrytor och lyktor och ljusstakar och gudvetvad. Den här gången ska även en ny inverter hänga med ner. Och två goda vänner. Fast dom ska varken åka som bagage eller flytta in 🙂

Imorgon, om vulkangudarna inte vaknar innan dess, då bär det iväg igen. Temperaturen ligger mellan +29 och +32. Ohh I can sooo do this 🙂

200
//Ulrika

…och den här Bárbardunga fortsätter ge mig störd nattsömn.
…och IS är så obegripligt. Bara, bara obegripligt. Som en nightmare-come-true. Det är allt jag är rädd för och så ännu mer.

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Casa Ourika, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Att flytta med Norwegian

  1. Jag vet en tokig människa som tog med sig sin strykbräda när hon flyttade till ett land i södra Europa. Jag säger inte vem :-).

    Glöm inte ta med en flaska ättika./Anna

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Hahaha, härligt! Man ska leva lite mot strömmen. Det blir bäst så. Vill man ha en strykbräda med sig så kan jag inte räkna ut varför man inte skulle ha det. Så när ni träffar den ”anonyma” människan, hälsa Way to Go, från mig!

      Ättikan är inköpt och med.

      //Ulrika

      Gilla

  2. Ditte skriver:

    Verkar vara en del logistik att flytta ett helt hem. Vi har flyttat lite efter hand, men skall ju inte bo här permanent, men vi pendlar ganska ofta och stannar tre-sex veckor i taget. Men när vi åket SAS, vilket vi oftast gör numer, bra priser och tider till Alicante och då ingår 23 kg +8 kg i priset. Ibland blir det Norrbaggen och kanske en väska får följa med…
    Vad gäller resväskor har bi också färger som inte är så vanliga och skall mjuka saker med använder vi de jättestora, rutiga ”kinaplastväskorna”. DE rymmer massor och väger 1hg, alltså kan vi packa mycket. En vanlig resväska väher oftast minst tre kg och ibland mer och då kan man ta med mindre. men är det ömtåliga saker får det åka i handbagaget eller i en rejäl resväska.
    Välkommen tillbaka!
    Varmt är det och väldigt fuktigt. Det är första gången vi är här i augusti, så jag har inte vant mig ännu….
    Kramar!

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Jag har insett min begränsning och förstår att möbler kommer bli svårt… Jag får hoppas på flyttlass till våren. Det tar några år innan jag bor där helt och hållet, men sannerligen jag försöker vara där så fort det finns en lucka i tillvaron. 😀

      Tipset om ”kinaplastväskorna” är noterat! Tack!

      //MariaUlrika

      Gilla

  3. Ulla & Torgny skriver:

    Jag köpte oxå en cerise/rosa väska för att lättare känna igen den, men såg vid sista flygturen att fler och fler har tänkt likadant……….

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Haha jag vet… Jag har också noterat att vi alla tänker likadant… Därför har jag lagt till den svarta gaffa-tejpen kors och tvärs över väskan. Numer ser jag den så fort den kommer. Nästa steg får bli att måla den med sprayfärger lite hipp som happ. 😀

      Gilla

  4. Anonym skriver:

    Köp en handväska i pungskinn
    ……

    Gilla

  5. Steve skriver:

    Du kan t o m få flyttbestyren att verka lustfyllda. Smart drag det där med väskan.

    Gilla

Kommentera

