Snart åker Miriam till sitt nya hemland!

2014-08-06 17.32.16

Enligt veterinären och allt jag läst på om ska Miriam vara grön att flytta. Eget pass och allt.

Skeptisk som jag är, till ungefär allt, så tror jag att det går bra först när vi står på svensk sida om tullen på Arlanda. Fredag morgon bär det hemåt i alla fall och förhoppningsvis hela vägen? Jag tror vi har koll på läget, men tro sånt har jag misstagit mig på tidigare. Att läget varit under kontroll menar jag.

Miriam har sitt pass. Fått alla sprutor och medikamenter. Och lyckats hamna i löpen… Som tur är så är det en MiniMiriam vilket betyder att hon blöder MiniLite. Får bara hoppas att hon är enda hunden på flyget och om hon inte är det, så hoppas jag att det är en hona alternativt en kastrerad hane. Annars lär det bli roligt…

2014-08-06 16.21.55

Miriam tittar skeptiskt på transportbagen. Det vita som syns i framkant är nog min räddning på fredag, Miriams lugnande.

Vi åker med vueling. Det är ett bra flygbolag, however… Hon måste sitta i en bur, kan jag mycket väl förstå, buren får vara max 20 cm hög, vilket jag inte förstår alls. Miriam är jätteliten men 20 cm? Ett A4-papper är 21 cm på bredden, dvs 1 cm längre. Jag har inte ens hittat en så liten bur. Buren jag har nu är 28 cm hög. Dvs 8 cm större än tillåtet. Förstökt googla, as I do.., men inte hittat någon information om huruvida Vueling är stenhårda eller ser genom fingrarna. Lite av en spännande dag blir det alltså på fredag. Som sagt först när vi är på rätt sida om Svensk tull kan jag pusta ut. Vid något tillfälle när jag åkt med Vueling har det varit en hund ombord och jag kan inte minnas att transportburen var så låg som 20 cm. 20 cm är _jättelågt_. Det kan hända det hänger ihop med att buren måste vara instucken under sätet framför hela resan. Det är i alla fall det enda jag kan komma på som skulle vara anledningen bakom dessa 20 cm.

2014-08-06 16.23.12

Baconjunkie som Miriam är så kan hon inte motstå doften av bacon. Hon vill inte in i buren men ”you do what go gotta do” för att få bacon.

Eftersom jag fortfarande haltar omkring, efter att ha ramlat, och har bagage samt hundstumpan att hålla under kontroll, plus ska åka bil-tåg-tåg-buss, så har jag varit förbi veterinären idag och köpt en tablett lugnande åt Miriam. Jag tycker inte om det, tror inte Miriam kommer gilla det heller, ändå så får det bli så. Hon åker självfallet med mig i kabinen fast sitta med en hund som får panik och som är i en jätteliten bur känns skakigt. Så jag drogar henne helt enkelt. Det här måste göras och traumatiskt – för oss båda!- kommer det att bli, men det är en engångshändelse och jag tänker ta den minst krångliga vägen. Jag kan knappast vara den enda människan som flugit med djur och som ser till att djuret är något sederat?

Om jag ser fram emot att åka hem? Inte det minsta. Fast hem måste jag i alla fall. Things to do, places to be. Kommer nog sakna den lilla sötnosen när jag vänder åter mot Spanien och Casa Ourika den 24:e augusti.

Onwards, upwards!

//Ulrika

och nu dröjer det länge tills Miriam ser Medelhavet igen. Lite känslofyllt känns det allt. För mig. Och för Äldsta dottern och Äldsta dotterns pojkvän.

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Snart åker Miriam till sitt nya hemland!

  1. Jag tycker inte du ska ha några betänkligheter angående lugnande tabletter under flygresan. Miriam mår säkert bättre med än utan. Tänk dig själv få panik, vad skulle du då önska. Säkert en stark drink men det kan du inte ge Miriam./Anna

    Gilla

Kommentera

