Mas de Barberans

2014-08-02 13.24.48

Försäljaren av den ekologiska pesto-osten jag köpte. Han hade en getost som var gudomlig. Men den avstod jag från att köpa. Varför vet jag inte, jag tror jag blev snål helt enkelt. Och nu sitter jag här och ångrar mig.

Det blev ett besök på ”Xè Racó dels Artesans” i Mas de Barberans idag. En hantverksmarknad. Korvar och ostar, hemmagjorda tvålar, pilkorgar, tyg, bröd bakade i korgar m.m. m.m.  och även en åsna. Åsnan såg rätt obrydd ut. Alla såg ut att vara rätt obrydda om åsnan också.

Träffade ett härligt hantverkarpar från The island of Eigg (ö utanför norra i Skottland). Tillverkar pilarbeten. Pilkorgar, vackra saker, praktiska saker, tom kistor om man så vill. ”All About Willow” heter företaget. De odlar all pil själva, olika sorter med olika färger. Jag föreställer mig att marknaden är lite tunn för pilarbetare, men dessa två klarar sig bra enligt utsago. Och dom har hållit på ett tag. Många år. De hade mycket kul att berätta. Bl.a. så har dom precis deltagit i en TV-serie ”Outlanders” där dom har fått en stor beställning på rekvisita för inspelningen och även själva deltagit som en del av ”rekvisitan”. Kul för dom! Bara roligt när människor får göra det dom vill och bli framgångsrika på köpet. Vad framgångsrik är måste varje person själv avgöra. Jag tror inte att All about willow räknar sin framgång i högen pengar som ligger på banken. Det varken lät eller kändes så.

2014-08-02 13.51.08

All about willow

Varje år deltar ”All about willow” i hantverksdagen i Mas de Barberans ”because it is so special”. Hoppas träffa dom nästa år igen. Vi var alla rörande överens om att det är bra att satsa på att göra det man känner är viktigt, i deras fall att arbeta med pil och leva sitt liv som det passar dom. I mitt fall – mi casa. Dom har även kurser i att arbeta med pil, så om någon känner att dom saknar en kurs i pilarbeten så lämnar jag här mina rekommendationer. Otroligt trevliga och, efter vad jag kunde bedöma, också duktiga. De har bl.a. levererat pilkorgar till Louis Vitton. Och det är väl inte alla som kan säga det tänker jag, så dom är förmodligen duktiga.

Vi har haft ett galet väder här hela dagen. Periodiska ösregn är en sak, åskan som pågått under timmar är en annan. Dundret från blixtarna har varat nästan hela dagen. Jag behöver vattnet, det är nästan slut i cisternan, men åskan! Ett tag trodde jag Sauron från sagan om ringen börjat röra sig hitåt. Huset skakade av rädsla. Jag och Miriam var ok, fast tyckte båda att det kunde vara någon måtta. Pepes hundar tycker inte om åska kan jag berätta, det var ynkliga pipanden hela tiden från Casa Pepe.

2014-07-23 00.19.38

Hantverk gata upp och gata ner i Mas de Barberans. Mas de Barberans är en pittoresk by högt uppe i bergen med en helt bedårande utsikt över Baix Ebre (lägre Ebre) som i sin tur ligger nedströms från Terra Alta (högre jorden).

 

2014-08-02 14.48.20


Resultatet av mina inköp idag och det som blev mellanmål när jag kom hem hungrig. Pesto-ost, lammkorv och ananas.

Det är hela tiden något som pågår här. Ikväll är det en Nit Magica i L´Ampolla. Dit orkade jag inte åka idag. Det får bli nästa år. Imorgon är det en stor marknad ”country style” med levande grisar och hönor och kossor och mer därtill. Den är varje söndag i Tarragona, ca 5 mil härifrån och ska vara en upplevelse. Jag tror inte jag åker dit imorgon, men någon gång ska jag dit och titta. Bara för att.

Bon nit!

//Ulrika

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Att göra. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mas de Barberans

  1. Ditte skriver:

    Vad roligt! Och så mycket spännande du hinner vara med om! Men kanske lite kämpigt att ta sig runt till alla evenemang i trakten. Men dy verkar ju kunna sovra….
    Härliga bilder och rolig läsning!
    Kram!

    Gilla

Kommentera

