Fler Miriams? Renaixement? Genug!

2014-07-23 00.19.38

Innan festen. Innan jag förstod bättre.

Åh kära någon. Idag var Renaixement besvärligt. Jag vet inte vad som hände riktigt. Vi kommer in, allt är frid och fröjd, pratar med några människor -trevligt, trevligt- bara ca 30 grader och lätt bris,  sitter ner och dricker ett par små öl och sen, BAAM! händer något.

Överallt i hela gamla stan lagas det mat ”a la medeltiden”. Dvs grillas över öppen eld. Revbenspjäll och korvar, det bakas bröd och steks kött på 4 meters mega-grillar, tillverkas crepes och steks potatis . Och eftersom Renaixement hålls i den gamla delen av Tortosa så är alla dessa ”hur-många-som-helst-grillar” placerade där gatorna är smala gränder som dimensionerades för en tid innan bilar. Ovanpå det har alla stenfasader ackumulerat värme under dagens soltimmar. Så, in vid 19 och värmen ok och vid 21 *bitchslap* som i en ugn. Inte en vindpust kunde konkurrera med värmealstringen. Som en mur stod den där, värmen, och höll borta varje vindfläkt. Luften stod stilla, myriader av människor. Åh, Déu meu!

2014-07-23 09.48.06

Finns det en likadan som blivit lämnad bakom?

Miriam var naturligtvis med. Hon står fortfarande inte ut med att vara ensam. Och hon var jätteduktig. Innan vi åkte in fick hon ordentligt med mat och en promenad här ute i utmarkerna (är inte helt bekväm med det här med hundbajspåsar så jag förekommer hellre). Hon hanterade alla människor strålande. Bara vid ett tillfälle var paniken på ingång men vi lyckades gemensamt stävja det. Hon väcker förtjusning var än hon kommer, liten och söt och står gärna på bakbenen (Äldsta dottern och Pojkvännen lärde henne det med hjälp av bacon) och då får hon alla ”Åh” och ”Si” med tillhörande uppmärksamhet. Så hon dansar gärna på bakbenen så fort hon kan. Miriam reagerar på castellano, inte catalá, så hon har kanske haft en spansk familj innan?

2014-07-26 18.01.51

Ekologiskt och fantastiskt gott. Oliver vi köper på burk är inte sällan, nästan alltid, ”snabb-processade” genom att man använder lut. Jag är inte säker på att det är farligt men det känns i alla fall bättre att äta oliver som inte är behandlade med lut.

Pepe kom förbi idag. ”Ouriika” har han för vana att ropa flera gånger innan han kommer in på tomten. För att annonsera sin ankomst antar jag. ”Ouriika!”. Tomater, ”tomàquets” på catalá, hade han med sig. Vi blev stående en stund och pratade om Miriam och om oliver allmänt och mina oliver specifikt, och Pepe undersökte omsorgsfullt mina omogna oliver. Utslaget: ”kommer det inget regn är det kanske möjligt att göra olivolja av dom, annars…” med påföljande huvudskakning. Enligt Pepe har man lovat regn på tisdag eller onsdag. Vilket jag inte ser när jag kollar vädret. Men han kanske har andra kanaler än yr.no han, Pepe? Så fick jag veta att Pepe gör sina egna oliver. Svarta oliver har han i saltlake i ett år, gröna i två år. Plötsligt, mitt i samtalet, skuttar Pepe iväg över stenmurarna, som en ekorre, och kommer tillbaka efter några minuter med sina egna, hemmagjorda, saltlakebehandlade, lutfria, oliver. Jättegoda! Hela Pepe blev glad när jag nickade uppskattande om hans oliver. Kommer det nu regn, som Pepes källor utlovat, och mina oliver kan räddas, ska jag få lektioner i hur man gör sina egna, ekologiska oliver. Allt enligt något recept som tydligen är både hemligt och uråldrigt. Vad kan man göra annat än att vördnadsfullt uppskatta privilegiet?

För övrigt växer hundproblemet. Några som träffat lilla MiniMiriam säger att inte långt härifrån, vid sopstationen, har dom sett en hund som är lika stor som Miriam och ser likadan ut. Det är precis där dom sett den andra hunden som lilla Miriam blev räddad av Äldsta dottern och Pojkvännen. Kan det vara fler Miriams som springer omkring där och någon har blivit lämnade bakom? Om någon, som har en bättre koll på det här med gatuhundar än jag, kunde berätta vad jag gör nu, så vore jag glad. Det känns förskräckligt att ta hand om en och inte båda/alla. Råd någon? Plz? Gå dit när det blivit lite svalare, det är på kvällen man sett den andra hunden, med Miriam för att, kanske, locka fram den? WaddoIdo?

//Ulrika

Norwegian är mitt personliga favoritflygbolag.
Skyfall? Håll i värmen tills jag kommer hem!

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fler Miriams? Renaixement? Genug!

  1. Ditte skriver:

    Hoppas hunden kommer tillrätta. Verkligen! låter som om du har det bra med mycket som händer runt om. Jag gläds över att läsa om hur du har det och skulle verkligen uppskatta Pepes oliver. ta gärna enför mig också.
    Kram!

    Gilla

  2. Annelie skriver:

    Visst känns det fruktansvärt om någon blir lämnad bakom. Pröva att gå till sopstationen med Miriam, något gott att locka med och massor med tålamod vid den tidpunkt hunden setts. Är den ev. övergivne skygg kan det ta lång tid att vinna förtroende, är det en släkting till Miriam kan det vara enklare eftersom de kommer känna igen varandra och hundar tar gärna efter.
    Det tog nästan en vacka med utfodring innan jag vann Vildas förtroende så pass att jag kunde röra henne så det gäller att inte ge upp.
    Lycka till
    http://www.svenskiportugal.blogspot.com

    Gilla

  3. Ami skriver:

    Härligt att du är på plats och att du trivs 🙂 Hoppas verkligen du får tag på den där hunden, hemskt att bara lämna de vind för våg så där 😦
    Har pratat med våra vänner som hade hus i El Perello, men tyvärr var det inga fler svenskar under tiden som de bodde där……
    Ha det bra och fortsätt njut!

    Gilla

Kommentera

