Renaixement dia un

2014-07-24 20.27.52

Ett himla liv på trånga gator.

Idag började Den Stora Festen. Kl 19 drog det igång. Kl 01 inatt startar sista aktiviteten för ”dagen”. Buller och bång på torget utanför Ajutamentet. Pukor, processioner och massor av åskådare. Nu ska det hålla på i ytterligare 3 dagar. Totalt 4 dagar alltså. Ett kontrollerat kaos av ljud, marknader, åsnor, skådespel och allt däremellan.

Det var inte helt enkelt att röra sig där. Inte för att jag har svårt utan för att det var svårt att ha en liten liten Miriam med sig. Hon blir stressad och vill omväxlande att man ska bära henne och omväxlande gå själv. Problemet är att det är så lätt att någon trampar på henne och eftersom hon är så liten föreställer jag mig att det kan gå riktigt illa om en klack kommer på tassen t.ex. Imorgon ska jag ner till ”schtaan” igen måste hitta ett sätt att hantera Miriam. Kanske får skaffa en bärsele där hon kan sitta. I don´t know…

Svalare idag. Bara 27 grader nu. Mörkret har lagt sig och hela naturorkestern är i fullt blås utomhus. Jag sitter och funderar på geckoproblemet. Dom ska ut. Frågan är hur. Jag kanske kan lägga ut något gift när jag åker och huset ska stå tomt.

Jag mötte Pepe, grannen, på väg hem från stadskalaset, han såg inget glad ut, jag hoppas verkligen att allt är ok. Svårt att fråga när man inte kan språket. Nåja, imorgon en ”dia dos” av spektaklet på stan. Förhoppningsvis kan jag bjuda på fler bilder då. Vi får se.

2014-07-24 20.31.52

Knepigt hålla Miriam oskadd med alla dessa människor som rör sig konstant. Vi fick stå i bakgrunden. Kul att prova på det också 🙂

Ha det gott alla och njut av sommarvärmen som ligger över hela Europa vad jag förstår.

//Ulrika

…på tal om kontrollerat kaos. Här är något spännande och imponerande att titta på, en trafikskyltslös vägkorsning i Etiopien. Tydligen pågår det liknande projekt på några olika ställen i Europa. När man tar bort trafikskyltarna så blir människor bättre på att visa varandra hänsyn. Mer information här. Klippet från Youtube:

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Att göra, Omgivning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Renaixement dia un

  1. lenadyche skriver:

    Vi har det t o m varmt i Wales, ca 26 grader! Ha det bra under Den Stora Festen!

    Gilla

  2. Jerry skriver:

    Har ni bara 27 grader? (;-) Här på Upplandsslätten har vi haft över 30 grader i två dagar och även så denna dag. Jag njuter! Önskar detta kunde pågå ett tag till…

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Haha jag har hört att Svedala tävlar med Medelhavet och att det går bra! Så härligt att du njuter. Det är inte varje år det är så varmt som i år. Njut på och det kan pågå än en stund. 🙂

      //Ulrika

      Gilla

Kommentera

