Berget och havet och jag

När jag började titta på hus i Tortosa hade jag en ide om att jag ville vara nära havet. Det där med hav är magiskt. Vågor kan trollbinda i timmar. Jag kan i och för sig bli hypnotiserad av tvättmaskinen också. Råkar jag titta in i tvättrumman som åker runt, runt, runt så kan jag bli kvar framför den och någon måste stöta till mig för att få mig tillbaka till verkligheten. Jag undrar om det räknas som merit eller belastning? Nåja. Havet var det, ja.

offerdansEfter några turer fram och tillbaka Roslagen-Tortosa började bergen växa för mig. Majestätiska Mont Caro inger respekt. När jag blir stående tittandes på Mont Caro så får jag impulsen att klä mig i fjäderdräkt och dansa och offra en kyckling eller kanin till hens ära. Med sina barrancer och vattendrag och naturliv är det en mäktig och vacker plats. Havet kan man alltid åka till bara det inte är för långt. ”Inte för långt” för mig är 30-40 min. Inom det tidspannet har jag flera fina stränder att dåsa och jäsa på. Eucaliptus är en 6 km lång finkornig sandstrand där man även kan gräva efter skaldjur. Du kan se människor ligga och guppa i vågorna och gräva i stranden efter skaldjuren dom tar hem och kokar och äter. Den stranden ligger på deltat.

lescasasLes Cases d´Alcanar (precis på gränsen till comunidad Valenciana) är min personliga favoritstrand. En stenstrand med miljoners miljarders små stenar och den lilla byn som ligger i början av stranden har flera restauranger, alla med havstema. Musslor, calamares, fisk och så det där vita, begärliga, kalla vinet. Nu måste det till bilkörning för att komma dit så oftast får jag bara sitta och titta på andra som sköljer ner lunchmusslor med vitt vin. Livet är bra hårt ibland! Det händer dock att jag lämnar över nycklarna och småberusar mig redan till lunch. Musslor och ett par glas vitt vin, ett dopp i havet och så sova under parasollen. Det är ögonblick som räknas. Rekreation som förhindrar att bli utsliten av att titta på alla olivträd. För det är jobbigt, ska ni veta, att sitta och meditera över allt det vackra.

lampollaSen finns L`Ampolla (”ll” på katalanska uttalas ”lj” som i ”miljonär”). Det är den sista turistorten innan deltat. Byggt som vilken turistort som helst. Turismen är till största delen inhemsk. Barcelonabor har condos där och åker ner och förlustar sig regelbundet.

St Carles de la Rapita, Benicarló, Peñíscola (Valencia) ligger alla inom timmen från Casa Ourika. Olika stränder med olika strandliv. Vill man ha riktigt lugnt och avskilt finns en lång strandsträcka med små, små stränder där man är helt ensam med sitt sällskap. Sen finns det förskräckliga stränder också. En strand jag stötte på var en mardröm. Berusade tyskar och engelsmän och en hemsk bar som spelade Abba och Boney M om och om igen. Inget ont om Abba eller Boney M, men hela situationen blev för mycket. Ett snabbt besök innan jag, inombords skrikande, kutade därifrån.

Jag är tillfreds med mitt val. Trots det sluttande golvet och det otäta taket så var det rätt för mig att köpa hus vid Mont Caros fot och 30 minuter från havet. Eftersom Tortosa inte ligger direkt vid kusten så har det förblivit en spansk stad och inte en av de turistorter man hittar längs medelhavet. Det ligger där och är spanskt, eller katalanskt då, och låter sig inte påverkas av turisternas guld. Det har sin industri, sin ekonomi och sin egen takt. Antingen gillar man det eller så gillar man det inte. Tortosa verkar inte bry sig så vidare värst. Gör sig inte till. För övrigt har Tortosa 23 % migranter från över 100 olika länder. Nästan var 4:e person är invandrare. Det är alltså fler än jag som är Tortosa-Wannabees.

//Ulrika

…och det här ser väl inte såå roligt ut.

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Berget och havet och jag

  1. Ping: Med vänner i paradiset | Casa Ourika

  2. Ditte skriver:

    Tack, det blir med säkerhet så småningom en tur förbi. Vill ju så gärna se din miljö som jag faschineras av.
    Förstår att det är lättare med egen bil och du kan säkert få den registrerad. Och också en utgift mindre. DEt är sällan inkomsterna man blir rik på, utan att minska utgifterna. Nåja, rik och rik…
    Kram!

    Gilla

  3. Ditte skriver:

    Tror det var helt rätt beslut, sådant brukar kännas i själen. (Vad det nu är…)
    Kommer absolut att ta en tur till dina trakter fram på höstkanten, låter verkligen lockande, dessutom både berg och hav.
    Undrar just om du kört bil ner, eller om du hyr på plats…Du har säkert skrivit det, men jag hittar det inte för stunden.
    Kram!

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      🙂 Tack för uppmuntran! Det låter trevligt! Tycker jag du ska göra, komma förbi alltså.

      Jag brukar hyra bil. Dottern och hennes pojkvän körde bil ner från Sverige i våras. De ska inte köra hem bilen utan lämna den i Spanien. Så jag ska se om jag inte kan lägga in den i bilregistret i Spanien. Ska undersöka det, det vore skönt slippa utgiften med bil, för även om det är en liten utgift så är det ändå en utgift. Och mindre flexibelt än att ha en egen bil. Så jag kanske blir med svensk bil i Spanien till hösten 🙂

      Välkommen!

      //Ulrika

      Gilla

  4. Ruth i Virginia skriver:

    Låter så mycket mer lockande än Torrevieja – för MEJ iaf.
    Lycka till med ditt vågade inköp! 🙂

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Tack Ruth 🙂 Och du vågade dig långt bort också förstår jag! Virginia! Wow, well played! Hoppas det är ett val du är nöjd med. Över Atlanten är en respektingivande sträcka.

      Ja det var rätt för mig. Du vet säkert hur det är, man vacklar och trampar fel och ifrågasätter… både innan och efter. Sen är det framåt uppåt som gäller.

      //Ulrika

      Gilla

Kommentera

