ToR Arlanda

En något orolig mamma på väg hem från flygplatsen.

Yngsta dottern flyger idag till Tortosa. Ensam. 15 år gammal. Det är klart jag har fjärilar i magen. Hon är van att resa och att flyga själv men ändå… SMS med klartecken att hon sitter på flygplanet har kommit. Nästa SMS har utlovats när hon anlänt Barcelona. El Prat är en stor flygplats. Och just nu tycker jag Yngsta dottern är lika liten som teskedsgumman. Teskedsgumman landar på Terminal 1 vilken är den större av El Prats terminaler. Nåja, det går säkert bra. Och gör det inte det hör hon av sig. Jag är bara timmar bort if need be. Anyway, efter hon hade checkat in bagaget och vi skulle gå till säkerhetskontrollen där jag skulle lämna henne ensam, la den rara unga handen på min axel och sa: ”Mamma, du måste andas nu.” Hm.

Här i Sverige har vädret hämtat upp sig något. Värmen har inte riktigt anlänt men solen skiner. Om ett par veckor är det dags för mig att flyga ner till Tortosa. Poolen i Spanien har numer fått sig en skvätt diskmedel (tack för tipset Thomas!) och är övertäckt. De myggor som redan kläckts finns det inget att göra åt men vi kanske kan undvika boosta populationen? Äldsta dottern och Pojkvännen börja känna sig något anemiska.

2014-04-20 02.52.38Yngsta dottern åkte med 22,1 kilo saker i incheckat bagage, nästan allt var mina saker. Sånt jag vill ha fraktat till Casa Ourika. Det finns egentligen ingen rim och reson i vad jag släpar ner men det är saker jag tycker om och galenskap eller inte, jag vill inte vara utan dem. Förra gången jag var nere flyttade bl.a. en groda i järn ner och boade in sig på trappen upp till huset. Nu sitter den där, rostig och sur och förgyller allas vår tillvaro. Idag fylls det på med annat krimskrams.

Jag undersöker även vad kostnaden skulle bli för ett flyttlass ner till Spanien. Container, själv köra ner med bil och släp eller ta lasset med lastbil. Har aldrig hyrt in flyttfirma i Sverige ens så jag har ingen aning om det är 10 000 eller 100 000 kr det rör sig om. Jag har varken den ena summan eller den andra men vi får se. Jag vill ha mina saker ”hemma” hos mig. Och en sak i taget. Först ska jag ta reda på vilka pengar, jag ändå inte har råd med, ett flyttlass skulle kunna kosta.

Jag har påbörjat ”projekt uppgrävning” av lite olika växter här i Sverige. De flyttar med mig när det är min tur att flyga iväg. Pionerna får vänta till i höst, alldeles för vackra för att störas nu mitt i blomningen, men några rosor kommer följa med, och salvia och lavendel. Och alla blommor en vän till mig så vänligt postade från Australien och som vill ut från sina krukor. Bl.a. en papegojblomma (strelitzia). Allt lär dö men det är en lärcykel. Och jag måste börja någonstans.

Jag har under åren samlat på mig ca 20 olika pioner och minst lika många rosor. Det mesta ska provas. Går det så går det.

2014-07-02 17.42.05

Pionprakt 1

2014-07-01 17.42.31

Pionprakt 2

Nu ska jag ut och promenera av mig lite oro. Mobiltelefonen klistrad i handen, om 1,5 tim börjar jag tugga fradga om inte Yngsta dottern skickar ett SMS. Sen börjar nästa fradgeperiod, då jag ska vänta på att Äldsta dottern skickar sitt SMS och säger att Lillasyster sitter tryggt i bilen och gosar med Miriam.

Lugnande promenadväg för orolig mamma.

…och är det någon mer än jag som tycker obekanta p-hus är ett problem? Dessa gigantiska, men nödvändiga antar jag?, p-hus jag aldrig hittar bilen i driver mig till galenskap. Jag vet inte hur många kilometer jag vandrade fram och tillbaka, upp och ner, våningsplan efter våningsplan, för att hitta bilen. Till slut kom en räddare i nöden och hjälpte mig bena ut i vilket område jag parkerat. Så jag visste vart jag skulle börja leta efter bilen.

Hur många bilar finns det?

//Ulrika

…och på favoritplats nr 2 i strandligan kommer Mallorca. Dit ska jag åka igen. Nästa gång blir det med färja från Barcelona. Men jag tar den resan någon annan mañana. Eller något annat år.

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Jag har placerat min blogg i Norrtäljebloggkartan.se!

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Casa Ourika, Sverige. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ToR Arlanda

  1. linda1981 skriver:

    åh mallorca va vi i förra året, bilade runt i en vecka och levde bara lugnt hotell-liv en vecka, älskar spanien och alla dess öar o städer

    Gilla

  2. Fia skriver:

    Men nu är hon där! Hoppas allt gick bra och att du fick några timmars sömn. 🙂 Kram kram! Fia

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Jajamen Fia, nu är hon där ❤ Och om jag inte tar fel så bär det av till Eucalyptus idag. Fast vädret är lite ostadigt än. Stabiliserar sig säkert framåt eftermiddagen. Och det är väl då ungdomarna startar sina motorer. 🙂

      Jag sov som en stock bara jag fick SMS:et. Allt lugnt.

      //Ulrika

      Gilla

Kommentera

