Slow Travel

Det GÅR inte stressa här.

SvD: ”Kort flygtid och maxat med upplevelser – det är för många bilden av en lyckad semester. Nu kommer motreaktionen i form av slow travel. Det handlar om att resa långsamt, stanna längre och göra mindre, för att på så sätt uppleva mer.”

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Möjligtvis vill jag lägga till att det ska vara korta flygtider också. 3,5 tim i ett flygplan mellan Arlanda och Barcelona är snudd på för länge. För mig. Jag avskyr att vänta på anslutningsflyg på flygplatser. 18 -20 -24 tim på resande fot är sånt jag har mardrömmar om.

Så jag flyger mina 3,5 tim till och från mitt favoritland, Spanien. Jag landar på high-tempo staden Barcelonas flygplats men jag behöver aldrig igenom staden. Barcelona är fint. Men Herreminje! så mycket människor. Och gå på La Rambla? Det slits och dras och stressen får mig att svettas. Jag rusade, en gång, uppför La Rambla (från vattnet upp mot Pl. Catalunya) bara för att kunna säga ”been there, done that, got the t-shirt”. Istället åker jag snabbt bort från Barcelona, ner till Tortosa och temposänkning. Där lunkar man sakta på till eller från siestan, och skjuter upp allt till mañana. Gör du fel i affären, och det gör du, blir ingen irriterad utan väntar bara, som om någon tryckte på paus, på att du ska göra rätt, eller hjälpsamt gör det åt dig.

Vaknar behov av tempobyte går det alldeles utmärkt att packa en liten picknickkorg med vin, och baguette och ost och skinka och ta tåget ner till Valencia, titta på landskapet som passerar utanför tågfönstret och ströva omkring i några timmar i staden som har ett betydligt lugnare tempo än Barcelona. Eller så kan jag fortsätta med tåget ner till Alicante och ta färjan över till Marocko. Eller färjan till Algeriet. Marocko är för övrigt favoritlandet nr 2. Det är makalöst hur centralt ett solitärt omodernt hus på landet i en liten stad i Spanien kan vara.

Bildtext: Miriam, hunden som fotobombar. Alternativt, Äldsta dottern vill också vara med på bild. Är dom inte slående lika?

Miriam, ”el gos”, har nu varit hos veterinären. Lite mer maskmedel, inget chip (är alltså familjelös), och möjligheterna att flyga henne till Sverige undersöks. Hon har fått en liten kudde som Äldsta dottern och Pojkvännen tar med vart dom än åker. Är kudden med lägger hon sig och finner sig till rätta vart än dom åker. Besök hos vänner, besök på restaurang, bara kudden är med och Miriam slipper vara ensam är allt ok. Det är en liten hund, bara 4,2 kilo (som en katt!) vilket förstås förenklar att ta med henne överallt. Den där Miriam är en tursam gatuhund minsann.

Igår var vi hastigt men inte så lustigt tvungna att göra en resa på totalt 650 km. Jag hade tråkigt igen och gjorde mig en liten händelselös film. För alla som läser och som inte är i Sverige så kan jag visa er hur vi har det i Sverige. Exakt på det här sättet, med tillägg: 11 grader varmt:

Ett däckbyte i strilande regn. Och 11 grader varmt den 28:e juni. Vi hade värmen på hela vägen. På vägen hem la vi till stolsvärme.

Ca 9 timmar i eller utanför bilen och hela tiden, precis hela tiden ett konstant regnande som bara här och där förändrades till direkt hällregn. Ovanpå allt fick vi en punktering. Stämningen var på topp när resesällskapet gav sig på det nödvändiga däcksbytet. Lät väldigt mycket som Kapten Haddock. Ser lite ut som Kapten Haddock också.

Men slutet gott, allting gott och Slow Travel är grejjen. Däcksbyten är ett äventyr det med. Ett lagom spännande äventyr.

//Ulrika

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Slow Travel

  1. Håller med om att det är bäst när allt är mañana mañana, det räcker med turerna till caldas som ändå är en liten stad.
    Åh vad jag hoppas att Miriam får följa med till Sverige. Numer är det ju enkelt, det räcker chip och rabiesvaccin och för sin egen (och andras) skull bör hon avmaskas mot rävbandmask. Och hon som är så liten åker som handbagage.
    Skickar lite soliga hälsningar, önskar jag kunde dela med mig mer än så
    Ha det så gott
    /Annelie

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Miriam är safe. Vad som än händer så kommer hon få det bra. Hon ska laddas med chip och vaccin och troligtvis åka med mig hem i september. Stackars liten tänker jag ändå, vinter i Sverige är ju inte det roligaste. Men hon är mätt och omhändertagen. Och så har dom kul ihop, de unga vuxna och lilla Miriam. ❤

      Mig är det inte synd om. Snart väntar veckor och tom månader värme i Spanien. Halva juli, delar av augusti och september. Otroligt härligt. För det här är mördande för livslusten. I Spanien har vädret tydligen inte stabiliserat sig på "sommar" ännu. Idag 21 grader och mer vår än sommar. Lite on-off väder. Hur är det i Portugal? Har högtrycket lagt sig tillrätta?

      Ha det gott
      //Ulrika

      Gilla

      • Vad glad jag blir att Miriam får följa med till Sverige. Tror hon kommer tycka om att rulla sig i snön och jaga snöbollar 🙂
        Vet inte hur det är i övriga Portugal men här i Caldas är det runt 20-25grader och klart svala vindar, inte så ledsen över det när man går på långa hundpromenader.
        Hoppas vädret blivit bättre tills du ska ner och gotta dig.
        Ha det så br/Annelie

        Gilla

  2. Ingrid skriver:

    Att få resa direkt från Visby i stället för att nödgas ta sig till Arlanda är rena drömmen.
    Här har inte varit något sådant intensivt regn, men så är det ju på den här ön. Vi får vara glada om vi får något regn alls den här tiden på året.
    Kram, Ingrid

    Liked by 1 person

    • mariaulrika skriver:

      Ja visst är det hemskt? Och när blev det så? Förr tänkte jag inte en sekund mer på det, åkte med ungar och fler ungar och tyckte det var ok. Nu, huvva!

      …och ni har ett annat klimat på Gotland. Jag har varit på Gotland kanske 5 gånger och det är något annat. Och så är det så fint! Här är det verkligen deprimerande.

      Njut obegränsat av att ni inte har det regn vi fått över oss! 🙂
      //Ulrika

      Gilla

Kommentera

