Spanskt lo

lodjSpanien är fortfarande en anings ”post-Franco” och alla beslut Spanien tar känns inte helt moderna. Mycket ”auktoritetstänk”.  Inte kunna språket är en hämsko, för jag hade gärna redan nu velat sätta mig in i hur man rullar i Spanien och inte minst diskussionen om Katalonien – Spanien.

Ändå, språkligt handikapp till trots, så har jag lyckats förstå att Spanien lägger en hel del resurser på sin natur. Ett antal arter, som var utrotningshotade på 80-talet, är avförda från olika listor och lever och frodas. Tack vare insatser och ökad kunskap.

Gåsgam är ett exempel. ”In Spain, there are tens of thousands of birds, from a low of a few 1000 around 1980.” (Ihnet.com)
Iberisk varg är ett annat ”Spain is now a wolf stronghold. While the population had diminished to just a few packs in isolated regions in the 1960s, there are now thought to be more than 250 breeding groups and more than 2,000 individuals.” (The Guardian).

Iberiskt lodjur (Panterlo) är fortfarande akut utrotningshotat. Riskerar bli den första utdöda kissemissesorten på 2 000 år. För bara drygt tio år sedan fanns så få som 94 kända individer kvar. I Portugal tror man den är helt utdöd. 2006 startades ett Lodjursprojekt i Doñana nationalpark, ett av kanske två områden som fortfarande har kvar Panterlo. Idag är populationen uppe på ca knappt 300 individer och Portugal skulle i våras börjat placera ut några individer. Jag tror att Portugal blev tvugna skjuta upp sin del av projektet då alla förberedelser inte kunnat genomföras. (The Guardian om panterlo.)

Lägger in en kort film om den framgångsrika ”avelstationen” i Doñana.

panterloPanterlo är ett litet lodjur, bara hälften så stort som det svenska, lite mörkare i pälsen, annars är dom väldigt lika varandra. Tofsar på öronen, fläckig päls o.s.v.

Vägbyggen och trafik är ett anledning till att det gått så illa, en annan anledning är födan. Kaniner är huvudföda och ett lodjur behöver äta en kanin per dag, ett lodjur som ger di behöver äta ca 3 kaniner per dag. Nu känns det som vi oftare hör om kaniner som ett överflödsproblem, men på iberiska halvön (där kaninen f.ö. härstammar från), är det inte så. Wikipedia: ”Portuguese National Authorities (ICNB) have classified the rabbit as Near Threatened in Portugal, whilst Spanish authorities recently reclassified the rabbit as Vulnerable in Spain.”

Spanien, (kanske också Portugal?), lägger in stora resurser på att få ordning på kaninbeståndet. Kaniner är huvudföda för rovfåglar, rävar, lodjur, vargar… Ett sargat bestånd får konsekvenser för alla rovdjur. Anledningen till det minskade beståndet verkar vara sjukdomar, myxomatosis, och RVHD (Rabbit Viral Hemorrhagic Disease) om jag förstått det här rätt. Så även kaniner står på Spaniens agenda. Beståndet måste upp och det jobbas det på.

Så när turistinformationen för Tortosa skriver att det finns Panterlo (Iberian lynx) på sin hemsida så tillåter jag mig att tvivla. Om jag har tur så strövar det Lodjur där innan jag vänder upp näsan. Det vore väl ändå majestätiskt?

Den officiella sidan om lynxprojektet. Det går välja engelska. Lynxexsitu.es
En annan sida Lifelince.org. (Lince är spanska för lodjur).

//Ulrika

Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Djur och natur. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spanskt lo

  1. Ingrid skriver:

    Vilken intressant läsning om Spaniens arbete med djur- och naturskydd.
    Kram, Ingrid

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Hej igen Ingird,
      med reservation att jag fått allt om bakfoten så, ja det är härligt. Jag har lärt mig massor som jag inte hade en aning om, t.ex. att det iberiska lodjuret är så pass mycket mindre. Och att kaniner kommer från iberiska halvön hade jag ingen aning om, och den där sjukdomen, myxomatos, är en sjukdom som en virolog i Frankrike, på 70-talet placerade ut på sina marker för han hade så många kaniner, och sen har det bara skenat galet därifrån. Och att Iberiska halvön har en otrolig artrikedom i både flora och fauna, lite som ett Europeiskt mini-Amazonas. Och förstås att Spanien kommit på att det här med djur och natur är ett nödvändigt inslag och försöker, om än mycket än är att önska, få upp sin kunskap.

      Så det är härligt! Mycket nytt att lära och jag hoppas att informationen ska bli ännu mer spännande för mig när jag kan läsa på Spanska.

      Ha det gott
      //Ulrika

      Gilla

Kommentera

