Nektariner och den spanska gatuhunden

En konstant bladlös hibiscus som blommar mest hela tiden. Någon som vet råd varför den inga blad har? #hibiskus

Recensionen från Besökarna var utmärkt. Skönt! Nervöst? Av någon anledning ja. Det gick i alla fall strålande. Miriam har också betygsatts, 5 av 5 möjliga där med. Förmodligen är det en ung hund säger uppdateringen, mycket valp kvar i henne och så kanske hon fortfarande växer? Halsbandet som inköptes har blivit mindre. Hm. Jag hade lyckats intala mig att jag kanske skulle kunna ha en LITEN hund, vilket jag egentligen inte kan, men ska hon nu växa? Problemet riskerar tillta i takt med hunden. Det ska dock vara en förtjusande charmerande varelse, den där (än så länge?) lilla Miriam. Besökaren har nu skrivit upp olika medikamenter åt Miriam, översatta med hjälp av internet, och ska gå förbi ett apotek med lappen. Det gäller att vara kreativ.

 

Färska solvarma nektariner är gott. I alla fall enligt de som äter dem.

Nektarinerna har börjat ätas. Yngsta dottern hoppas det finns kvar nektariner i trädet när hon anländer veckan som kommer. Trädet är bara litet med få frukter men kanske skulle Äldsta dottern kunna spara en nektarin åt Lillasyster så hon får prova äta en solvarm färsk nektarin? Och det gick tydligen ordna.

Ungdomarna lever lyxliv i Casa Ourika. Med lyx avses inte bekvämlighet utan mer att livet känns priviligierat. De är så glada för värmen, ha tillgång till La Casa, för platsen huset ligger på, maten dom lagar och äter. Pojkvännen svänger sig som den värsta ”Celebrity chef” där utomhus vid den provisoriska grillen. Ungefär allt är provisoriskt men det gör liksom inget för det är gudagott att vara i tystnaden bland olivträden.

Pojkvännen grillar hamburgare och paprikor och ”espàrrecs” och allt han hittar. ”En tager vad en haver” tycks vara melodin. Sen sjunger han bra också. En sjungande viking som grillar.

Den inte så vackra men absolut livsnödvändiga myggodlingen. Myggodlingen är inte så nödvändig, inte alls, men en konsekvens av att hålla det nödvändiga vattnet tillgängligt för trädgården.

Myggbett har de fått gott om. Det finns en förskräckligt ful pool på tomten och där misstänker jag att vi odlar mygg. Första punkt på åtgärdslistan när jag kommer ner är att täcka poolen. Jag behöver ha poolen kvar för att kunna vattna trädgården i väntan på bättre lösningar.

Allt är gott i Spanien. Själv sitter jag liksom en fånge och räknar dagarna tills det är dags för min egen avresa framöver neröver. Jag tycker fortfarande om att det är folk i huset, hus blir glada av liv och rörelse, och det är roligt att fler uppskattar den enkla men sköna tillvaron jag själv älskar och längtar mig galen efter.

//Ulrika

…och jag hoppas de unga smörjer in sig ordentligt. Solen är inte att leka med. Glöm inte solskyddet ni övriga också.

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Casa Ourika. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Nektariner och den spanska gatuhunden

  1. Anonym skriver:

    Jag har provsmakat en tugga av en solmogen nektarin! Supergod! Igar var vi upp i källorna. Det var vackert. Miriam gjorde debut pa restaurang och var duktig. I eftermiddag drar vi till Barcelona och vidare hem imorgon. Snyft. Skulle vilja smuggla hem ett olivträd. Massa kramar ”Äldsta dotterns pojkväns mamma”. <3<3<3

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Hej ”Äldsta dotterns pojkväns mamma” 🙂

      Härligt ni haft det bra. Du fick bara en tugga? Hm. Du kunde åtminstone fått en halv? Jag kan smuggla hem ett olivträd åt dig när jag ändå är igång att smuggla hem Miriam.

      Välkommen tillbaka när det passar dig!

      Flyg försiktigt ❤

      //Ulrika

      Gilla

  2. Gällande myggodlingen…droppa ett par droppar ”yeas” diskmedel i poolen…det tar bort ytspänningen så mygglarverna drunknar…//Thomas

    Gilla

  3. Veiken skriver:

    Åh, jag sitter med en köpenektarin i handen och avundas dom som kan plocka frukten direkt från träden. Ditt paradis verkar vara helt underbart! Den som väntar på något gott osv….du är snart där och kan njuta! Ha det gott!

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Ja visst är det priviligierat? Helt fantastiskt skulle jag säga.

      Snart är jag där! Och jag har ögonen på din lägenhet i Thailand jan lr feb. Så vi får se… Du sitter inte i sjön du heller 🙂

      //Ulrika

      Gilla

  4. BeBest skriver:

    Hej Marika!

    Jag råkar ha en röd enkel hibiskus med liknande vanor. https://picasaweb.google.com/114067197107962556177/BeBestBlogg?noredirect=1#5505229270910972722
    Den kommer med blad under den ljusa tiden på året och då ute i spetsen av kvistarna men de vissnar och faller av inom ett år eller under vintern. Detta, att bladen blir gamla och faller av, tror jag är rätt normalt för hibiskusar. Ibland kommer nya grenar där det gamla bladet satt men det är inte helt säkert.
    Hibiskus kräver vatten, gödning och god näringsrik jord för att trivas. Vissa sorter är känsligare för torka än andra. Tycker man att hibiskusen ser risig ut finns endast en väg att gå, nämligen klippa ner några av de kala grenarna en bit ut från stammen och hoppas att det kommer nya kvistar där de fallna bladen satt. Ibland lyckas det men visst är det en chanstagning.
    De avklippte kvistarna kan man med lite tur rota i vatten eller torv. Just den röda hibiskusen har flera gånger lyckats få rötter på sticklingarna men jag har en rosa, ”Amy Lynn”, som inte tycks vilja vara med i den leken.
    Nu är jag ingen expert på något vis utan en person som då och då försöker se vad som är möjligt att åstadkomma. Går det, så går det. Motgångarna tar jag inte så hårt men gläds ifall experimenten med sticklingar och manuella pollineringar lyckas.
    Hoppas det löser sig för dig!
    Börje Eriksson

    Gilla

Kommentera

