Siesta

sleepingTortosa har sin siesta och sitt söndagsstängt. Siestan är lite flytande, tror jag. Jag tror den startar vid 13, kan vara 14, och slutar vid 15-16-17 sisådär. Kanske? Får ingen rätsida på systemet. Och bara för att röra till det har olika affärer olika tider för siestan. Tror jag, kanske jag igen ska tillägga.

Det här med siestan måste så småningom styras upp. Jag behöver skaffa mig en strategi. Jag stiger en vanlig dag upp kring 8. Sen är det kaffedrickande i skuggan av ett olivträd och läsa nättidningar och fixa dona i några timmar. Lite hemmaarbete, kolla om något behöver nödvattnas – annars vattnar vi ju på kvällen för det är det enda grannen Pepe står ut med, eventuellt gräva upp eller ner en sten, ströva runt ägorna och prata med träden och glädjas över hur fantastiskt allt kan vara och fundera över vad som behöver göras och vilket år jag ska skjuta upp det till. Nästa punkt brukar bli lunch. Och efter det in till stan för att fylla på skafferiet eller det kan behövas gas till kylskåpet eller spisen, eller köpa en liten blomma som ska få flytta hem. Och när jag så lunkar in mot stan, med handlingslappen glömd hemma, är allt stängt. Jag får vända åter, och erbjuds så att glömma handlingslistan ytterligare en gång vid 15-16-17 då jag försöker på nytt. Med hopp om att allt ska vara öppet.

Efter jag så småningom klarat handla vad det nu är jag behöver är klockan runt 18. Vid 21,30 börjar det mörkna vilket lämnar mig med ett ”effektivitetsfönster” på ca 3,5 timmar. Och det är för smalt. Det riskerar bli för lite gjort. Jag måste få ordning på rutinerna. Mañana tempot passar mig lite för bra, ändå någon måtta måste det vara. Eller bli. Meditate on that I must.

En del av La Casa.

Nästa gång jag åker ner, om några veckor, ska jag ta och bygga mig en sk. ”Key hole garden”. Funkar det i Afrika, med deras ännu hetare klimat, så borde det funka hos mig i Tortosa. Fast jag ska använda mig av stenar. För stenar finns i överflöd på La Casa.

Jag ska fylla min ”key hole garden” till bredden med örter.  Timjan, basilika, koriander, persilja i överflöd. Ett hem kan aldrig få för mycket basilika. Eller timjan. Eller persilja.

Ska du titta på klippet stäng av ljudet. Som någon kommenterade på youtube ”u think those fellas on the drums woulda stopped playing n lent a hand……..sheeesh”.

Som sagt, internet är helt fantastiskt. Alla dessa kluriga människor som delar med sig av små tricks och knep och erfarenheter. Som ett enda gigantiskt bibliotek, med obegränsade uppslagsverk, hemma i vardagsrummet.

//Ulrika

och såhär reser svenskarna.

intressant.se
länkat till länkvän.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Casa Ourika. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Siesta

  1. Veiken skriver:

    Nu ska vi se om jag kan kommentera hos dig. Jag vet inte hur många gånger jag har försökt. Snälla kolla din skräpmail. Jag tror att dom andra kommentarerna ligger där.Om du hittar dom, måste du godkänna mig som inte skräppost.
    Min riktiga bloggadress är
    http://www.veiken.se/
    .

    Gilla

  2. Veiken skriver:

    Jag försöker igen! med något annat! Frustrerande när kommentarerna försvinner! 😦

    Gilla

  3. Veiken skriver:

    Jag har försökt att kommentera hos dig, men inte lyckats. Jag tror att jag hamnar i din skräpkorg. Nu har jag ändrat mejladress, så då kanske kommentaren går igenom!
    Jättekul att du hittade min blogg! Jag har länkat till dig och kommer gärna tillbaka hit! 🙂

    Gilla

  4. Ama de casa skriver:

    Ja, den där siestan… Jag går fortfarande på nitar efter drygt 10 år här i Spanien. Fast nu har dom sen ett tag sen börjat tillåta söndagsöppet. Bra! En regnig dag på vintern och man kunde inte ens shoppa… 😉 Men det är bara dom stora shoppingcentren och Carrefour som håller öppet.

    Det verkar som du har det toppenbra där i ditt Casa!
    🙂

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Hej ”Ama”;
      vi har inga söndagsöppna affärer över huvud taget. Är det söndag är det tvärstängt. Det finns en liten bensinstation som har en sorts dygnet runt öppet. Dom stänger inbrottsgallret för dörren på natten och så får man stå där och beställa och den som jobbar sträcker ut det man köpt genom gallret. Märkligt men ”when in Rome…” 🙂

      Jag har det gott. Mig är det inte synd om. Och från det jag sett på bilderna så är det inte så synd om dig heller 🙂

      //Ulrika

      Gilla

  5. Annelie skriver:

    Hej Ulrika, nu har jag hittat hit. Ska bli kul att följa dig. Låter roligt det där med key hole garden, aldrig hört talas om tidigare. Nu kommer huvet snurra runt under hundpromenaderna i jakt på lämpligt material, vassrör finns här i massor och säkert resten med.
    Ha det så gott
    /Annelie

    Gilla

    • mariaulrika skriver:

      Hej Annelie, visst låter det kul med en key hole garden!? Och ett smart sätt att använda vatten föreställer jag mig? Det följer en logik som kanske funkar? Här i Sverige är det kyla och vinter man ska försöka utmana, jag föreställer mig att i de breddgrader ni är och jag kommer vara så är det vattnet som är utmaningen? Jag har inget vatten heller, endast en cisterna, så jag måste försöka komma på olika lösningar som jag säkert ska förkasta såsmåningom. 🙂

      LIka samma med din blogg! Ha en skön värme och jag var på krogen igår. Vid ett i taxin visade termometern 5 grader…

      Tror du jag längtar till Casa Ourika?!
      Ha det gott,
      //Ulrika

      Gilla

  6. Freedomtravel skriver:

    Tack för kommentarer på vår blogg, och roligt att hitta in här! Jag har läst runt lite. Roligt och spännande med huset? Men förstår jag rätt att du inte flyttat riktigt än? Eller bor du inte där på heltid?

    Gilla

  7. Veiken skriver:

    Jag kommenterade här alldeles nyss, men fick känslan av att det inte gick fram. Jag har länkat till dig och följer gärna din blogg! 🙂

    Gilla

  8. Veiken skriver:

    Hej jättekul att du hittade mej och min blogg! Jag har nu länkat till dig och jag följer gärna din blogg och dig nere i Spanien! 🙂

    Gilla

Kommentera

