Att göra sig svensk

I dag är det midsommarafton. Och då gör vi oss svenska. I Spanien finns ett uttryck ”Hacerse el sueco”, ”göra sig svensk” eller ”bli den svenska”. Spanienportalen har skrivit en krönika i ämnet. ”Det välkända spanska ordspråket betyder att man låtsas att man inte förstår eller slår dövörat till. Många svenskar blir förvånade när de hör talesättet första gången. Några blir kanske stötta. Att det skulle vara ett svenskt karaktärsdrag att vara oförstående är ju inte speciellt smickrande.” Det finns alternativa tolkningar. Thomas Gustavsson presenterar fler och mer tilltalande förklaringar här. Jag personligen håller på träskovarianten. Det känns bättre om spanjorerna, när dom inte vill lyssna längre, kallar sig för träskor än för svenskar.

ikeaStearinljus. Och Spanien. Och göra sig svensk. I Sverige köper vi stearinljus i bulk. Kronljusförpackningar med 50 st. Gärna några paket åt gången. Stearinljus och värmeljus är finfina grejjer. Men i Spanien? Det är stört omöjligt få tag i stearinljus, as we know it. Det finns i bästa fall små förpackningar med 5 ljus i varje paket. För ca 5 kr per ljus. I alla fall när jag letat. Och letat. Och letat. I köpcentra, i mataffärer, i kines-shoppar. Men, misströsta icke! IKEA! Det går alltid slinka in på något IKEA varuhus. Barcelona har 2 eller 3 IKEA varuhus. Valencia har precis öppnat ett och Tarragona öppnar nästa år. Och där finns det stearinljus minsann! As I know it. Och då gör jag mig svensk, för en stund.  Jag kan leva utan sill, utan kaviar, surströmming får jag äta när jag är hemma i Sverige, men stearinljus? Nä. Så jag gör mig svensk då och då och uppsöker IKEA och köper stearinljus. Himla bra för hjärtat ska röken från stearinljus också vara enligt DN. Win-win.

Nu är det i alla fall midsommarafton. Wikipedia om majstången. ”En vanlig men felaktig föreställning är att midsommarstången skulle vara en fallossymbol. Stångens ursprung är omtvistat, och teorier om forntida fruktbarhetsriter finns, men att den i äldre tid skulle ha symboliserat en fallos saknar belägg. Idén om midsommarstången som en forntida fallossymbol uppkom under 1800-talets slut, och hänger enligt etnologen Jonas Engman samman med Freuds och psykoanalysens inflytande.” Det kan ju vara skönt för den som ska dansa runt stången idag att veta vad man dansar kring tänker jag. Dansa på!

freezingIkväll blir det förmodligen inga stearinljus. Ljust är det ändå, nästan hela dygnet. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig tända ett ljus för att få upp temperaturen, vi har just nu 11,5 grader här i Roslagen. Molnigt och blåser. Hör dottern rapportera från Tortosa med temperaturer kring de 30. Härligt. Ser fram emot att återvända. Nästa år hoppas jag fira midsommar i Casa Ourika. Fast kanske det blir tirgan dvs persisk midsommar (eller på ”persika” som min äldsta dotter sa när hon var liten)? I Spanien verkar det mer adekvat att hylla vattnet än solen.

Ha nu en trevlig midsommar. If need be, finns alltid långkalsonger. Hellre det än att frysa. Allt, precis allt, är bättre än att frysa. T.o.m. Tortosa är bättre. I alla fall sedan jag hittade till IKEA, och kunde köpa riktiga stearinljus, i bulk. Det var nära att stearinljusen blev ett farthinder jag inte kunde ta mig förbi, men jag löste det. Hellre brödlös än rådlös. Tack vare det där Svenska IKEA!

Trevlig Midsommar på er!

//Ulrika

Registrerat mig på svenskaresebloggar.se . Ser ut att vara bra att söka igenom så här i semestertider. Många tips finns att hämta.

intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Sverige. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att göra sig svensk

  1. Ping: Miriam och familjen | Casa Ourika

  2. mariaulrika skriver:

    Hej igen, klart det går bra!

    Ja det här med ljus, blockljus finns, värmeljus hittas överallt men vanliga stearinljus typ kronljus? Nej nej nej. Nix Pix. Icke sa Nicke. Fast nu har jag 4 lr 5 IKEA inom två timmar och Barcelona åker vi till titt som tätt så fr.o.m. nu är det problemet löst.

    Här kurar vi ihop oss idag. Det är för kallt ute. Inte ens glöden från grillen får oss att tycka att det är möjligt vara ute. Men det är ok ändå. Vi tar det lugnt. Ha det gott.

    //Ulrika

    Gilla

  3. Ingrid skriver:

    Jag minns första gången jag och min mamma var i Italien och skulle gå till affären och köpa stearinljus, det var där då som du säger att det är i Spanien. Vi hittade helt enkelt inga ljus alls. Mycket märkligt, tyckte vi som ansåg att stearinljus hör till livets nödtorft.

    Här på Gotland har det varit skapligt väder idag med mest sol, men en ganska kall vind. Vi, Eva och Claudio och jag har varit i Visby och varit och firat midsommar på Paviljongsplan och ätit sillbuffé på Breda Blick. Mycket folk, trevlig stämning och bra musikunderhållning.

    Ha en fortsatt trevlig helg, men att du längtar tillbara till värmen i Tortosa kan jag förstå!
    Jag lägger in din blogg i min blogglista, hoppas att det går bra!
    Kram, Ingrid

    Liked by 1 person

Kommentera

