Var börjar man?

Det visade sig redan dagen efter första natten att ungdomarna, fyra stycken 20-åringar, inte var så tokiga att ha i huset i trots allt. Nästintill outtröttliga, fulla av energi och entusiasm. De där rackarna är också starka som sjutton och under tiden jag ägnade dagen åt att inventera ”trädgården” bar dom omkring saker som skulle slängas.

BildBildI ”trädgården”, som är drygt en hektar, växer ett 10-tal mandelträd av två olika sorter, samt carober och fikon. Det är stenmurar och vallmo och granatäpple. Pelargonier och Afrikas lilja. Friväxande hibiskus och vindruvor. Bland mycket annat.

Men mest av allt så finns där olivträd. Ca 150 stycken. Några gamla, knotiga, några unga och formbara och så en gigantisk olivmadam som står och tronar över hela stället. I Katalonien håller man olivträden (aulives på catalá)  hårt beskurna men det var länge sedan någon hade oliverna på den marken i produktion. Mina olivträd står orörda, otuktade, där dom står. En dag kom närmaste grannen Pepe och visade mig hur man sköter olivträd. Han håller sin mark under total kontroll och många huvudskakningar blev det åt mitt vildvuxna bestånd. Efter en dag med Pepe såg mitt första egenbeskurna olivträd ut så här.Bild
”Poco, Poco! Poquito Poco!” sa Pepe mest hela tiden. Han talar katalanska, det gör inte jag, han talar spanska, det gör inte jag men ”poquito poco” förstod jag. Speciellt som han viftade kring med armarna som om han ville förmedla att jag var tokig. Nåväl, när träden vuxit otrimmade under så lång tid så ska man ta det lugnt med dom, det lyckades jag urskilja ur hans smattrande på katalanska/spanska. ”Poquito Poco” är tydligen grejjen. Så ”Poquito Poco” är vad jag håller mig till. Pepe var nöjd med mitt första försök, och är Pepe nöjd, så är jag nöjd.

Det kommer ta tid att få ordning på stället. Men det gör ingenting. Det är vackert som det är. Rustic Catalunya. Precis sånt som drömmar är gjorda av. Mitt fönster mot världen.

//Ulrika

Jag har registrerat min blogg på bloggkartan.
Länkat till intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Om mariaulrika

Trött på att ha sommar så kort tid av året, trött på att månad efter månad skrapa snö och is från bilrutorna och omåttligt förtjust i den katalanska medelhavsstaden Tortosa så skaffade jag mig ett nytt liv i Tortosa, Spanien. En Olivfarm på en hektar med oliv-, mandel- och fikonträd. This is my story...
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

